لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: تسلیحات امریکا برای حمله بر مسکو استعمال نخواهد شد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تاکید کرد که تسلیحات ایالات متحده که در دسترس اوکراین قرار گرفته است، به هدف انجام حملات بر مسکو استفاده نخواهد شد.

ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر در پاسخ به حملات روسیه بر شمال اوکراین، در چند روز گذشته به اوکراین اجازه دادند تا از تسلیحات فراهم شدۀ غرب برای انجام حملات در داخل قلمرو روسیه کار بگیرد، اما تنها در حومه شهر خارکیف.

بایدن در مصاحبه یی با شبکۀ خبری ای‌بی‌سی که روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) نشر شد، گفته است: "اجازه نمی‌دهیم که این تسلیحات به مسافۀ دورتر از ۲۰۰ مایل در داخل خارک روسیه استعمال شود و اجازه نمی‌دهیم که از آن برای حملات بر مسکو و بر کرملین کار گرفته شود."

این تصمیم، تغییرعمده در پالیسی ایالات متحده تلقی میشود. پیش از این، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تقاضاها برای استفاده از تسلیحات امریکایی برای حمله بر خاک روسیه را رد کرده بود.

حکومت اوکراین پس از آن خواهان تغییر در پالیسی امریکا شد که روسیه در اوایل ماه جاری عملیاتی را بر خارکیف راه اندازی کرد. این شهر در ۳۰ کیلومتری مرز روسیه قرار دارد.

آلمان نیز گفته است که به اوکراین اجازه داده است تا تسلیحات فراهم شده از سوی این کشور را بر اهدافی در داخل روسیه پرتاب کند.

اما بایدن گفته است که تسلیحات امریکایی، فقط برای حملات "در امتداد مرز است، جاییکه از آن روس‌ها به گونۀ قابل ملاحظه تسلیحات متعارف را بر اوکراین پرتاب می‌کنند تا اوکراینی‌ها را بکشند."

پیش از این، ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، نیز خواهان رفع ممنوعیت استفاده از تسلیحات غربی بر خاک روسیه شده بود. استولتنبرگ هفتهٔ گذشته گفت که اهداف مشروعی در خارج از مرزهای اوکراین وجود دارد که می‌تواند منحیث بخشی از دفاع خودی، آماج قرار گیرد.

در واکنش به این تقاضای منشی عمومی ناتو، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، به تاریخ ۲۸ می (هشتم جوزا) هشدار داد که اگر کشورهای غربی اجازه بدهند از تسلیحات آنان اوکراین برای حمله بر خاک روسیه استفاده کند، عواقب آن جدی خواهد بود.

پوتین هشدار داد که رهبران کشورهای اروپایی باید پیش از صحبت در مورد حمله در داخل قلمرو روسیه، قلمروهای کوچک و پر جمعیت اروپا را در نظر داشته باشند و در پی تنش‌ جهانی نباشند.

رییس جمهور روسیه افزود که حملات را اوکراین انجام خواهد داد، اما مسوولیت آن به دوش کشورهای غربی خواهد بود که به کیف تسلیحات فراهم می‌کنند.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس و اسوشیتدپرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG