لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه به طالبان: به تعهدات خود عمل کرده و حکومت همه‌شمول شکل دهید


عکس آرشیف: ضمسر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان با شماری از رهبران طالبان
عکس آرشیف: ضمسر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان با شماری از رهبران طالبان

اندری رودینکو، معاون وزارت خارجۀ روسیه، گفته است که مسکو از طالبان می‌خواهد که همه تعهدات خود را در خصوص تشکیل حکومت همه‌شمول انجام دهند.

خبرگزاری تاس روسیه روز پنجشنبه ۳۰ می (دهم جوزا) به نقل از رودینکو نگاشته است که پالیسی کنونی روسیه در قبال افغانستان به کلی تغییر نخورده باقی‌ مانده است.

پیش از این ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برقرارری روابط را با طالبان "یک نیاز" خواند و گفت: "ما نیاز داریم بر اساس واقعیت پیش برویم و بر اساس آن روابط برقرار کنیم."

رودینکو در پاسخ به این پرسش که آیا تشکیل حکومت همه شمول پیش‌شرطی برای به رسمیت شناخته شدن طالبان از جانب مسکو است، به خبرنگاران گفت: "ما چیزها را به هم مرتبط نمی‌کنیم؛ انتظار داریم که جنبش طالبان همه تعهداتی را که قبلاً آشکارا به جامعۀ بین‌المللی داده بودند، عملی کنند. با این حال، ما به هیچ وجه آن را به عنوان یک شرط نمی‌دانیم و آن را با فعالیت‌ها و سیاست‌های آنها [طالبان] به ویژه در مورد روسیه مرتبط نمی‌کنیم."

پیش از این، سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه گفته بود که طالبان "قدرت واقعی" در افغانستان بوده و به گفتۀ او، حذف احتمالی نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعۀ روسیه بازتاب‌دهندۀ "واقعیت عینی" است.

همزمان با اظهارات لاوروف، ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفت که وزارت‌های خارجه و عدلیۀ روسیه به پوتین گزارش داده اند که می‌توان گروه طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کرد.

حکومت طالبان روز چهارشنبه ۲۹ می (نهم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای، ضمن استقبال از اظهارات اخیر مقام‌های روسی مبنی بر اقدام آن کشور برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی گفته است که این گروه برای گسترش و استحکام روابط مثبت با مسکو "عزم جدی سیاسی" دارد.

جان کربی،‌ مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید، روز سه‌شنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) گفت که بررسی روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و به رسمیت شناختن احتمالی این گروه می‌تواند ''پیام هولناک'' برای دیگر کشور‌ها بفرستد. او گفت: ''طالبان تا حالا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده اند."

کربی افزود: ''ما در موقفی نیستیم و نخواهیم بود که طالبان را به حیث حکومت رسمی افغانستان به رسمیت بشناسیم. در صورتی که روسیه این کار را انجام بدهد، اعتقاد داریم که این پیام بدی به دیگران خواهد داد...این اقدام نادرست است."

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را رسماً در فهرست‌ سازمان‌های تروریستی درج کرد، اما از زمان به قدرت رسیدن مجدد این گروه بر افغانستان که نزدیک به سه سال از آن می‌گذرد، مسکو با طالبان تعامل و تماس داشته است.

روسیه سفارت خود در کابل را باز نگه‌داشته است و علاوه بر آن، سفارت افغانستان در مسکو فعال بوده و شارژدافیر طالبان آن را سرپرستی می‌کند.

جامعۀ بین‌المللی و حتا کشورهای عمدۀ منطقه که در نزدیک به سه سال گذشته روابط نزدیک با طالبان داشته اند، بر احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها و نیز تشکیل حکومت همه‌شمول، به عنوان پیش شرط برای هرگونه تعامل رسمی با طالبان تاکید کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG