لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: برای گسترش و استحکام روابط با روسیه عزم جدی سیاسی داریم


حکومت طالبان روز چهارشنبه ۲۹ می (نهم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای، ضمن استقبال از اظهارات اخیر مقام‌های روسی مبنی بر اقدام آن کشور برای حذف طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی گفته است که این گروه برای گسترش و استحکام روابط مثبت با مسکو "عزم جدی سیاسی" دارد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز سه شنبه گفت که برقراری روابط با طالبان "یک نیاز" است و در صحبت با خبرنگاران در تاشکند، پایتخت اوزبیکستان گفت که روسیه با درنظرداشت دیدگاه دوستان و متحدان خود در این زمینه اقدام هماهنگ خواهد کرد.

رییس جمهور روسیه گفت: "ما نیاز داریم بر اساس واقعیت پیش برویم و بر اساس آن روابط برقرار کنیم."

دو روز پیش، ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفت که وزارت‌های خارجه و عدلیۀ روسیه به پوتین گزارش داده اند که می‌توان گروه طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کرد.

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه نیز گفته است که طالبان "قدرت واقعی" در افغانستان بوده و به گفتۀ او، حذف احتمالی نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعۀ روسیه بازتاب‌دهندۀ "واقعیت عینی" است.

وزارت خارجۀ طالبان روز چهارشنبه ۲۹ می (نهم جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "بر بنیاد احترام متقابل و مصالح مشترک، به هدف حفظ منافع هر دو کشور، برای گسترش و استحکام بیشتر روابط مثبت [با روسیه] عزم جدی داریم."

در اعلامیه آمده است که پس از چند دهه جنگ و بی‌ثباتی، اکنون افغانستان دارای "یک حکومت مسوول" است و فرصت خوب به کشورهای منطقه مهیا شده است تا با در نظرداشت اولویت‌های دوجانبه، روابط مثبت را با حکومت این گروه گسترش دهند.

جان کربی،‌ مشاور ارتباطات امنیت ملی قصر سفید، روز سه‌شنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) گفت که بررسی روسیه مبنی بر حذف طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی و به رسمیت شناختن احتمالی این گروه می‌تواند ''پیام هولناک'' برای دیگر کشور‌ها بفرستد. او گفت: ''طالبان تا حالا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده اند."

کربی افزود: ''ما در موقفی نیستیم و نخواهیم بود که طالبان را به حیث حکومت رسمی افغانستان به رسمیت بشناسیم. در صورتی که روسیه این کار را انجام بدهد، اعتقاد داریم که این پیام بدی به دیگران خواهد داد...این اقدام نادرست است."

روسیه در سال ۲۰۰۳ طالبان را رسماً در فهرست‌ سازمان‌های تروریستی درج کرد، اما از زمان به قدرت رسیدن مجدد این گروه بر افغانستان که نزدیک به سه سال از آن می‌گذرد، مسکو با طالبان تعامل و تماس داشته است.

روسیه سفارت خود در کابل را باز نگه‌داشته است و علاوه بر آن، سفارت افغانستان در مسکو فعال بوده و شارژدافیر طالبان آن را سرپرستی می‌کند.

جامعۀ بین‌المللی و حتا کشورهای عمدۀ منطقه که در نزدیک به سه سال گذشته روابط نزدیک با طالبان داشته اند، بر احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها و نیز تشکیل حکومت همه‌شمول، به عنوان پیش شرط برای هرگونه تعامل رسمی با طالبان تاکید کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG