لینک های دسترسی

Breaking News

روسیه در تلاش کسب دوبارهٔ عضویت در شورای حقوق بشر ملل متحد است


مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
مقر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

روسیه در حالی تلاش دارد تا یک بار دیگر عضویت شورای حقوق بشر ملل متحد را کسب کند که قرار است سه شنبه آینده، ۱۵ عضو جدید این شورا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انتخاب شود.

روسیه به دلیل حمله بر اوکراین، از شورای حقوق بشر اخراج شد و روز سه شنبه دهم اکتوبر مشخص خواهد شد که این کشور به چه میزانی در سطح بین‌المللی محبوبیت دارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که مقر آن در ژنیو است ۴۷ عضو دارد.

برای عضویت در این شورا، گروه‌های منطقه‌ای بزرگ کشورهای نامزد خود را از قبل انتخاب کرده و برای پذیرش به مجمع عمومی سازمان ملل می‌فرستند و در آنجا رای‌گیری می‌شود.

اما این بار تعداد کشورهای نامزد بیشتر از تعداد کرسی‌های این شورا است.

از امریکای لاتین، برازیل، کیوبا، جمهوری دومینیکن و پیرو برای سه کرسی و از شرق اروپا، آلبانیا، بلغاریا و روسیه برای دو کرسی رقابت می‌کنند.

انتقادها علیه نامزدی مسکو برای عضویت در این شورا در حالی افزایش یافته است که چند روز پیش در حمله راکتی روسیه بر یک روستا در اوکراین، بیش از ۵۰ نفر کشته شدند.

یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت که امیدوار است کشورهای عضو سازمان ملل متحد نامزدی روسیه در شورای حقوق بشر را قاطعانه رد کنند.

او گفت: "نیروهای روسی در اوکراین مرتکب نقض حقوق بشر بین‌المللی از جمله جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده اند."

برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، یک کشور باید ۹۷ رای مثبت از ۱۹۳ کشور عضو مجمع عمومی دریافت کند.

در اپریل سال گذشته میلادی، ۹۳ کشور عضویت روسیه در این شورا را تعلیق کردند، در حالی که ۲۴ کشور مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG