لینک های دسترسی

Breaking News

تعزیرات بین المللی پروژهٔ لولهٔ گاز پاکستان-ایران را مغلق ساخته است 


مصدق ملک، وزیر فدرال پاکستان در امور نفت، می‌گوید که تحریم‌های بین المللی باعث ایجاد پیچیدگی‌ها در پروژهٔ لوله گاز طبیعی فرامرزی میان ایران و پاکستان شده است.

رسانه‌های دولتی پاکستان گزارش داده اند که ایران به پاکستان هشدار داده است که بخش پروژهٔ خود را تکمیل کند یا با جریمهٔ ۱۸ میلیارد دالری مقابل شود. این خبر سبب مناظره‌ها در مجلس نمایندگان شورای ملی پاکستان شد.

ملک در پاسخ به پرسش یک قانونگذار در این خصوص گفت: "این یک موضوع عمیق پیچیده است و در آن تحریم‌های بین المللی شامل است."

ملک در مورد تحریم‌ها جزییات بیشتر ارایه نکرد، اما گفت که اسلام آباد آماده است در مورد این پیچیدگی‌ها گفتگو کند. او گزارش‌ها در مورد جریمهٔ ۱۸ میلیارد دالری را رد کرد.

هفتهٔ گذشته ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان، در پاسخ به پرسشی در این مورد گفته بود که پاکستان در این مورد آگاهی دریافت کرده است.

او افزود که پاکستان و ایران کانال‌های ارتباطی دارند و "ما می خواهیم همه مسایل [با ایران] را از طریق رایزنی های دوستانه حل کنیم."

دو ماه پیش،‌ وزیر فدرال پاکستان در امور نفت گفت که مقامات اسلام‌آباد در مورد معضل تحریم‌ها با ایالات متحده صحبت خواهند کرد و تلاش خواهند کرد استثنای را در خصوص این تحریم‌ها کسب کنند.

ملک گفته بود: "ما نمی توانیم تحریم‌های ایالات متحده را تحمل کنیم. ما موضع خود را به ایالات متحده ارایه خواهیم کرد و می خواهیم این پروژه را بدون هیچ تحریمی تکمیل کنیم."

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده، دو روز پیش در جریان یک کنفرانس خبری گفت که کمک با پاکستان در بخش رسیدگی به کمبود انرژی این کشور برای ایالات متحده یک اولویت است.

اما او افزود: "ما به اجرای تحریم های خود علیه ایران ادامه خواهیم داد. ما همچنین به هر کسی که قصد معامله تجاری با ایران را دارد توصیه می‌کنیم که از عواقب احتمالی آن آگاه باشد."

کارشناسان پاکستانی می‌گویند که پاکستان به چند دلیل به تعهدات‌اش برای ساخت بخشی از خط لولهٔ گاز در داخل خاک خود عمل نکرده است، به شمول وضعیت خشونت‌بار امنیتی در بلوچستان،‌ جاییکه قرار است لولهٔ گاز از آن عبور کند.

ایالات متحده در ماه اپریل به خاطر اکمال ملحقات میزاییل‌ها به برنامهٔ بالستیک پاکستان، به شمول برنامهٔ میزایل‌های دوبرد این کشور، بر چهار شرکت مستقر در بلاروس و سه شرکت مستقر در چین تعزیرات وضع کرد.

با آنهم، اسحاق دار، وزیر خارجهٔ پاکستان، در ماه می گفت که اسلام آباد در خصوص پروژهٔ لولهٔ گاز در مقابل فشار‌های بین المللی سر تسلیم نخواهد شد.

چند هفته پیش از آن، دونالد لو، معاون زیر خارجهٔ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی، به کانگرس امریکا گفت که واردات گاز از ایران، پاکستان را در معرض تعزیرات ایالات متحده قرار خواهد داد.

ایران بخش لولهٔ گاز در داخل خاک خود را تکمیل کرده است، اما بر اساس قرار داد پاکستان باید بخش خود را تا سال ۲۰۲۴ تکمیل می‌کرد.

این مطلب بر اساس گزارش رادیو دیوهٔ صدای امریکا تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG