لینک های دسترسی

Breaking News

قمی: تحریم‌ها بر افغانستان مانع مبارزه با ترویزم و مواد مخدر می‌شود


حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل
حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل

مقامات ایرانی و دفتر هیات معاونت ملل متحد در مورد راه بیرون‌رفت برای بحران کنونی افغانستان صحبت کرده اند.

حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهور ایران برای افغانستان و سفیر این کشور در کابل، گفته است که روز شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) با مارکس پوتزل، معاون نماینده ویژه منشی عمومی ملل متحد در امور افغانستان، دیدار کرده است.

او با نشر پیامی در شبکه ایکس نگاشته است که در این دیدار بر تقویت دپلوماسی مشترک و چندجانبه با محوریت کشورهای منطقه برای بیرون‌رفت از بحران‌های افغانستان تاکید کرده است.

کاظمی قمی گفته است که دو جانب همچنان بر لزوم پاسخگو قراردادن بازیگران فرامنطقه‌ای به ویژه ایالات متحده، که به گفتهٔ او "مسبب وضعیت فعلی افغانستان است" تاکید کرده اند.

او در ادامه نگاشته است: "برای مبارزهٔ موثر با تروریزم و مقابله با مواد مخدر، تحریم‌های اعمال شده یکی از موانع و مشکلات جدی است که انتظار می‌رود سازمان ملل متحد به رسالت خود برای صلح پایبند بوده و برای حل آن، اقدامات و ترتیبات موثری را فراهم آورد".

پس از خروج نیروهای بین المللی و تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طالبان را به آن قطع کردند. از جمله‌، حدود هفت میلیارد دالر این پول‌ها در بانک ذخیرهٔ فدرال امریکا در نیویارک بود.

اما جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) با امضای یک فرمان اجرایی جواز استفاده از ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان صادر کرد.

حکومت ایالات متحده به تاریخ ۱۴ سپتمبر سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان را به یک صندوق امانت پولی در سویس می‌سپارد تا برای کمک و بهبود اقتصاد افغانستان به مصرف برسد.

حکومت طالبان هرگونه تصمیم را در قبال دارایی‌های منجمدشده که در نبود نمایندگان مردم افغانستان و بدون مشارکت بانک مرکزی این کشور گرفته شود، غیر قابل قبول خوانده است.

همچنان مقامات این گروه بارها وضعیت بحران بشری در افغانستان را ناشی از اعمال تحریم‌های اقتصادی بر این کشور خوانده و تاکید کرده اند که این بحران صرف از طریق حذف محدودیت‌های اعمال شده می‌تواند رفع شود.

گروه

XS
SM
MD
LG