لینک های دسترسی

Breaking News

در خشونت‌های تازهٔ فرقه‌ای در پاکستان ۱۴ نفر کشته شدند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

مقامات پاکستان، روز شنبه ۱۲ اکتوبر (۲۱ میزان)، گفتند که خصومت میان دو قوم بر سر ملکیت زمین در شمال‌غرب آن کشور سبب درگیری‌های فرقه‌ای و کشته شدن ۱۴ نفر شده است.

به گفتهٔ شاهدان و پولیس،‌ درگیری زمانی آغاز شد که صبح روز شنبه مردان مسلح در منطقهٔ کرم ایالت خیبر پشتونخوا بر یک موتر مسافری گلوله‌باری کردند.

قربانیان حادثه متعلق به فرقهٔ شیعه و مهاجمان از فرقهٔ سنی رقیب بودند. خبر گلوله‌باری باعث درگیری در سایر نقاط این منطقه شد.

جاویدالله محسود، کمیشنر پولیس کرم گفت که در این خشونت‌ها هشت نفر زخمی شده و وضعیت برخی از آنان وخیم توصیف شده است.

محسود با بیان جزییات چگونگی شروع درگیری مرگبار گفت: "گلوله‌باری در کوه های کنج علیزایی نزدیک مرز پاکستان و افغانستان و جاده های اطراف آن آغاز شد."

مقامات محلی به سرعت نیروهای پولیس و شبه نظامیان را در منطقه درگیری مستقر کردند تا نظم را برقرار کرده و با کمک بزرگان قبیله آتش بس میان طرف‌های درگیر را میانجیگری کنند.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان خشونت روز شنبه را محکوم کرده و از مقامات ایالتی خواست تا اقدامات فوری برای حل ناآرامی ها و بازگرداندن صلح به منطقه مرزی اتخاذ کنند.

کمیسیون گفت: "با وجود حضور شدید نظامیان و نیروهای مسلح ملکی، قانون و نظم به حدی بدتر شده است که ساکنان کرم در فضایی دایماً پر از ترس به سر می‌برند."

کرم که در گذشتۀ نه چندان دور یک ساحۀ نیمه خودمختار بود، سابقهٔ درگیری‌های خونین بین قبایل ساکن در این ساحه، به ویژه فرقه‌های سنی و شیعه را دارد.

مقامات محلی گفتند که تنش‌های جاری ریشه در مناقشه بر ملکیت زمین بین قبایل دارد که منجر به کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از هر دو طرف در سه ماه گذشته شده است.

در آخرین مورد، دو قبیلۀ سنی و شیعه در ساحۀ کرم پس از یک هفته درگیری که ۳۷ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی برجا گذاشت، به تاریخ ۲۷ سپتمبر (ششم میزان) به آتش بس توافق کرده بودند.

درگیری میان این دو قبیله در ماه جولای نیز سبب کشته شدن ۳۵ نفر شد و سر انجام به وساطت جرگۀ قبایلی دو طرف درگیر به آتش‌بس توافق کردند.

اقلیت شیعۀ پاکستان، کشوریکه اکثریت سنی در آن حاکم است، مدعی اند که از دیرزمان با تبعیض و خشونت روبرو اند.

گروه

XS
SM
MD
LG