لینک های دسترسی

Breaking News

سولیوان: امریکا نمی‌‌خواهد شاهد درگیری در شفاخانه‌های غزه باشد


شفاخانهٔ الشفا که بزرگترین شفاخانه در غزه است، با تشدید جنگ هم با افزایش سرسام‌آور زخمی ها روبرو شده و هم شمار زیاد آوارگان داخلی فلسطینی به این شفاخانه پناه برده اند.
شفاخانهٔ الشفا که بزرگترین شفاخانه در غزه است، با تشدید جنگ هم با افزایش سرسام‌آور زخمی ها روبرو شده و هم شمار زیاد آوارگان داخلی فلسطینی به این شفاخانه پناه برده اند.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، گفته است که ایالات متحده خواستار جلوگیری از درگیری در داخل شفاخانه‌های غزه است و این موضوع را با نظامیان اسراییلی مطرح کرده است.

سولیوان روز یکشنبه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) به شبکهٔ خبری سی‌بی‌اس گفت: "ایالات متحده نمی‌خواهد که شاهد درگیری در شفاخانه‌های غزه باشد، جاییکه مردم بی‌گناه و بیماران نیازمند به مراقبت طبی در وسط درگیری گیر می‌مانند. در این مورد با نیروهای دفاعی اسراییل مشورت فعالانه داشته‌ایم."

اردوی اسراییل ابراز آمادگی کرده است تا کودکان و نوزادان را از شفاخانهٔ الشفا - بزرگترین شفاخانهٔ غزه - منتقل کند، اما مقام‌های فلسطینی گفته اند که مردم هنوز هم در داخل این شفاخانه گیر مانده و به دلیل درگیری‌ها در نزدیکی این شفاخانه و قطع جریان برق به آن، دو نوزاد جان باخته و ده‌ها کودک دیگر در معرض خطر مرگ قرار دارند.

الشفا و دیگر شفاخانه‌ها در غزه با مشکلات فراوان، از نبود امکانات طبی گرفته تا بی‌برقی و افزایش سرسام آور زخمی‌ها روبرو است. در حالیکه حملات اسراییل برای سرکوب تندروان گروه حماس در غزه ادامه دارد، شمار فزایندهٔ غیرنظامیانی که در این حملات کشته و زخمی می‌شوند، به شفاخانه‌های غزه منتقل می‌شوند.

جیک سولیوان گفت که اطلاعات منابع آزاد حاکی از آن است که "حماس مانند اکثر تاسیسات ملکی دیگر، از این شفاخانه‌ها برای سوق و اداره، ذخیرهٔ مهمات و استقرار جنگجویان خود استفاده می‌کند. این کار نقض قوانین جنگ است."

در همین حال، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، روز یکشنبه گفت که اسراییل برای شفاخانهٔ الشفا پیشنهاد فراهم‌آوری تیل را داده است، اما به گفتهٔ وی، تندروان این پیشنهاد را رد کرده اند. به دلیل نبود تیل، برق شفاخانهٔ الشفا که توسط جنراتورها تامین می‌شود، قطع شده است.

نتنیاهو در مصاحبه با شبکهٔ خبری ان‌بی‌سی ادعا کرد: "[جنگجویان] حماس که در شفاخانه‌ها مخفی شده و جا گرفته اند، نمی‌خواهند تیل به شفاخانه‌ها منتقل شود...آنان [جنگجویان حماس] می‌خواهد که تیل را از شفاخانه‌ها گرفته و به تونل‌ها منتقل کنند و از آن برای ماشین جنگی خود کار بگیرند."

حماس در گذشته این ادعاها را رد کرده است که گویا جنگجویان آن گروه در اماکن عامه به شمول شفاخانه‌ها و به گونهٔ خاص در شفاخانهٔ‌ الشفا جا گرفته اند. این گروه تا اکنون به اظهارات تازهٔ سولیوان و نتنیاهو واکنش نشان نداده است.

در همین حال، مقام‌های فلسطینی آگاه از مذاکرات برای رهایی گروگان‌ها از چنگ حماس روز یکشنبه گفتند که حماس در واکنش به نحوهٔ تعامل اسراییل با شفاخانهٔ الشفا، مذاکرات برای رهایی گروگان‌ها را به تعلیق در آورده است.

سولیوان همچنان گفت که ایالات متحده به انتقال شهروندان امریکا از غزه ادامه می‌دهد. او گفت: "دروازهٔ [گذرگاه رفح بین غزه و مصر] گاهی باز و گاهی بسته می‌شود. یک روز امریکایی‌ها در فهرست افرادی که باید منتقل شوند، شامل بوده و روز دیگر شامل نمی‌باشند. خلاصه اینکه، امروز دروازه باز است. ما شهروندان امریکا و اعضای خانوادهٔ آنان را [به بیرون از غزه] انتقال می‌دهیم."

مسوولان گذرگاه رفح گفته اند که حدود ۵۰۰ شهروند خارجی و فلسطینی‌های که دارای دو شهروندی استند و نیز چندین زخمی فلسطینی روز یکشنبه با عبور از این گذرگاه وارد مصر شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG