لینک های دسترسی

Breaking News

منابع: حکومت طالبان به هیات پاکستانی از مهار فعالیت تحریک طالبان پاکستانی اطمینان داده است


منابع دپلوماتیک پاکستانی می‌گویند که حکومت طالبان به هیات پاکستان، از برداشتن گام‌های اساسی برای خنثی‌سازی تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان به پاکستان اطمینان داده و در زمینه تعهد کرده است.

یک منبع دپلوماتیک پاکستانی روز جمعه ۲۲ سپتمبر (۳۱ سنبله) به صدای امریکا گفت که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، روز پنجشنبه در دیدار با هیات پاکستانی این اطمینان را داده است.

یک هیات بلندپایه پاکستانی به رهبری آصف علی درانی، نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان، به شمول مقامات نهادهای امنیتی آن کشور روز پنجشنبه وارد کابل شد تا با مقامات حکومت طالبان در مورد یک سلسله مسایل از جمله مسایل امنیتی گفتگو کند.

سفر این هیات به کابل پس از افزایش حملات تروریستی بر نیروهای امنیتی پاکستان طی هفته‌های اخیر صورت گرفت.

گروه تحریک طالبان پاکستان "تی‌تی‌پی" مسوولیت تعدادی از حملات تروریستی اخیر در خاک آن کشور را بر عهده گرفته است.

بر اساس ادعای اسلام‌آباد، پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان، سران و شبه‌نظامیان گروه تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه‌های امن دارند و حملات شان را از بیرون سرحد پاکستان بر نیروهای امنیتی این کشور افزایش داده اند.

صدها نیروی امنیتی، پولیس و سرباز اردوی پاکستان در این حملات کشته شدند و این حملات همچنان هنوز ادامه دارد.

منابع دپلوماتیک به صدای امریکا با تاکید گفتند: "به مقامات طالبان گفته شد که استفاده از خاک افغانستان علیه پاکستان توسط تحریک طالبان پاکستان یک نگرانی جدی برای اسلام‌آباد است."

به گفته این منبع، مقامات طالبان در کابل اطمینان داده اند که "برای خنثاکردن تحریک طالبان پاکستان گام‌های محکم و اساسی" برداشته اند.

در این دیدار همچنین بر "رایزنی منظم" برای ارزیابی وضعیت امنیتی مرز ۲۶۰۰ کیلومتری افغانستان و پاکستان موافقت شده است.

مقامات پاکستان هنوز در مورد این دیدارها و گفتگوها معلوماتی با رسانه‌ها شریک نکرده اند، اما وزارت خارجۀ طالبان دیدار متقی با این هیات را تایید کرده است.

در اعلامیه‌ای این وزارت به نقل از امیرخان متقی آمده است: "افغانستان و پاکستان به عنوان دو همسایه و کشور اسلامی باید از اظهارنظر علیه یکدیگر خودداری کنند تا باعث افزایش فاصله دو طرف نشود."

متقی همچنان تاکید کرده است که به هیچ‌کسی نباید اجازه داده شود که روابط دو کشور را خراب کند.

حکومت طالبان بارها اتهامات مقامات پاکستانی مبنی بر حمله گروه‌های تروریستی به ویژه گروه تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان به نیروهای امنیتی پاکستان را رد کرده است.

پیش از این مقامات پاکستانی گفته بودند که در مورد این حملات تروریستی و همچنین اجساد مظنونان افغانی که در جریان حمله بر اهداف مهم نظامی پاکستان توسط نیروهای امنیتی این کشور در صفوف گروه تحریک طالبان پاکستان کشه شده اند، مدارک ویدیویی را با مقامات طالبان به اشتراک گذاشته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG