لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: دیدار با هیات طالبان پربار بود، به تعامل دوامدار تاکید شد


ملا شیرین آخند (راست) در دیدار با جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجۀ پاکستان
ملا شیرین آخند (راست) در دیدار با جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجۀ پاکستان

جلیل عباس جیلانی، سرپرست وزارت خارجۀ پاکستان، گفته است که در دیدار روز چهارشنبه سوم جنوری (۱۳ جدی) با ملا شیرین آخند، والی طالبان برای ولایت قندهار، بر تعهد اسلام‌آباد برای "تعامل دوامدار و روابط سودمند به دوجانب" صحبت کرده است.

جیلانی در یک پست در شبکۀ اجتماعی ایکس این ملاقات را "پربار" خوانده و نگاشته است: "همچنین بر ضرورت رسیدگی به همه مسایل جهت استفاده از ظرفیت کامل برای تجارت و اتصال تاکید شد."

سفارت افغانستان در پاکستان، که از سوی طالبان اداره می‌شود، نیز در شبکۀ ایکس نگاشته است: "ششمین دور نشست کمیتۀ مشترک هماهنگی افغانستان پاکستان، امروز در اسلام آباد برگزار شد...ملا محمد شیرین آخند، معاون استخبارات استراتیژیک وزارت دفاع و سرپرست ولایت کندهار، از جانب افغانستان در آن شرکت داشت."

این سفارت همچنان نگاشته است: "در این نشست، به عنوان پیگیری جلسات قبلی، شرکت کنندگان در مورد حل و فصل منازعات احتمالی در امتداد خط دیورند و ایجاد تسهیلات لازم برای مردم هر دو طرف مرز بحث کرده و تصامیم ضروری را اتخاذ خواهند کرد."

کمیتۀ مشترک هماهنگی افغانستان پاکستان به خاطر رسیدگی به مسایل مرزی و مشکلات امنیتی که هر دو کشور همسایه با آن روبرو اند، ایجاد شده است.

ملا شیرین آخند، یکی از چهره‌های کلیدی طالبان است که وظایف متعدد را در بخش نظامی و سیاسی این گروه ایفا کرده است. روابط نزدیک وی با رهبر طالبان، او را به عضو با نفوذ در ساختار رهبری این گروه مبدل کرده است. او پیش از این، به نمایندگی از حکومت طالبان با پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی تماس داشت.

ملاقات اخیر میان جیلانی و شیرین آخند در حالی صورت می‌گیرد که روابط میان افغانستان و پاکستان به خاطر افزایش حملات تروریستی در پاکستان به شدت پرتنش شده است.

حکومت پاکستان مدعی است که تحریک طالبان پاکستان و دیگر گروه‌های مخالف حکومت پاکستان در افغانستان پناهگاه داشته و از آنجا حملات شان را بر ضد پاکستان طراحی و تطبیق می‌کنند. اما حکومت طالبان در افغانستان ضمن رد این ادعاها همواره گفته است که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

مرکز تحقیقات و مطالعات امنیتی پاکستان با نشر گزارشی گفته است که در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۰۰۰ نظامی و غیرنظامی در حملات تندروان در سرتاسر آن کشور کشته شده اند. بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۳۱ دسمبر (دهم جدی) نشر شد، دو ایالت هم مرز با افغانستان - خیبرپشتونخوا و بلوچستان - شاهد بیشترین حملات تروریستی و تلفات ناشی از آن بوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG