لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: برای عودت کنندگانی که سرپناه ندارند زمین توزیع می‌کنیم


حکومت طالبان می‌گوید که برای مهاجرینی که از پاکستان عودت می‌کنند و سرپناه ندارند در ولایات مربوطهٔ شان براساس تعداد اعضای فامیل زمین توزیع می‌کند تا برای خود خانه بسازند.

مولوی عطاالله عمری، سرپرست وزارت زراعت و آبیاری حکومت طالبان که ریاست کمیته اسکان مهاجران عودت کننده را بر عهده دارد، می گوید که حکومت تصمیم گرفته است که برای مهاجرین افغان که به صورت دسته جمعی از پاکستان اخراج شده اند، در ولایات مختلف زمین توزیع کند.

عمری روز جمعه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) در ولایت ننگرهار به خبرنگاران گفت که قرار است تا ۲۰۰ هزار قطعه زمین برای خانواده‌ها توزیع شود.

سرپرست وزارت زراعت و آبیاری حکومت طالبان گفت: "برای مهاجرینی که زمین برای سکونت ندارند - برای خانواده‌های تا پنج نفر پنج بسوه، برای خانواده‌های تا ده نفر ۱۰ بسوه و برای خانواده‌های بیشتر از ده نفر ۱۵ بسوه زمین – به عنوان ملکیت شان داده خواهد شد."

اما این مقام حکومت طالبان نگفته است که این زمین ها در کدام ولایات به عودت کنندگان توزیع می شود و کار ساختمانی آن چگونه انجام می شود.

پاکستان در اوایل ماه اکتوبر به تمام مهاجرین خارجی فاقد مدرک اقامت در آن کشور، به شمول ۱.۷ میلیون مهاجر افغان، مهلت داد که تا اول نومبر داوطلبانه آن کشور را ترک کنند، در غیر آن پس از این تاریخ بازداشت و جبراً اخراج خواهند شد.

بر اساس یک سروی تازه ۹۰ درصد عودت‌کنندگان گفته اند که با مشکل نداشتن سرپناه مواجه اند.

بر اساس این سروی که توسط نهاد امدادرسان موسوم به اسلامیک ریلیف (Islamic Relief) انجام شده، ۹۲ درصد به آب آشامیدنی سالم و ۷۱ درصد نیز برای رفع حاجت به تشناب دسترسی ندارند.

در ادامۀ این سروی آمده است: "۹۰ درصد از مهاجرین بازگشته که در این نظرسنجی شامل شده اند به نهاد امدادرسان اسلامیک ریلیف گفته اند که در مورد دسترسی فرزندانشان به آموزش نگرانی دارند".

بر اساس این سروی، بسیاری از این مهاجرین افغان که برای خود در پاکستان روزگاری دست و پا کرده بودند، اکنون با آینده‌ای نامعلومی روبرو اند.

در همین حال دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که بر اساس ارزیابی این اداره، بازداشت مهاجران افغان توسط نهادهای امنیتی پاکستان به شدت افزایش یافته است.

این اداره ملل متحد امروز جمعه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) با نشر گزارشی گفت که طی حدود یک ماه نزدیک به ۲۸هزار مهاجر افغان در پاکستان بازداشت شده اند.

همچنان دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در گزارش گفته است که از ۱۵ سپتمبر، بیش از ۴۴۸هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

با وجودیکه سلسله بازگشت مهاجران افغان از پاکستان هنوز ادامه دارد، اما قریشی بدلون، یک مقام ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ولایت ننگرهار می‌گوید که تعداد عودت کنندگان نسبت به ماه نومبر کاهش یافته و روزانه در حدود ۱۵۰ خانواده از طریق تورخم به افغانستان باز می گردند.

ادارات امدادرسان دلیل کاهش عودت کنندگان را آغاز فصل زمستان در افغانستان می‌دانند و می گویند که ممکن در بهار سال آینده بسیاری از خانواده‌ها از پاکستان به کشور خود بازگردند.

گروه

XS
SM
MD
LG