لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش طالبان به اظهارات قمی: هیچ تهدیدی از افغانستان متوجه کشورهای همسایه نیست


حسن کاظمی قمی در مصاحبۀ با ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران دربارۀ مبارزه طالبان در برابر داعش گفت که نباید علیه این گروه موضع گرفت و در مورد‌ گروه‌های تروریستی دیگر در افغانستان، خاموشی اختیار کرد.
حسن کاظمی قمی در مصاحبۀ با ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران دربارۀ مبارزه طالبان در برابر داعش گفت که نباید علیه این گروه موضع گرفت و در مورد‌ گروه‌های تروریستی دیگر در افغانستان، خاموشی اختیار کرد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان به اظهارات تازۀ نمایندۀ ویژه ایران برای افغانستان و سفیر آن کشور در کابل واکنش نشان داده و گفته است که از خاک این کشور هیچ تهدید امنیتی متوجه کشورهای همسایه نیست.

حسن کاظمی قمی در مصاحبۀ با ایرنا، خبرگزاری دولتی ایران دربارۀ مبارزه طالبان در برابر داعش گفت که نباید علیه این گروه موضع گرفت و در مورد‌ گروه‌های تروریستی دیگر در این کشور، خاموشی اختیار کرد.

او با اشاره به نگرانی‌ها دربارۀ حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان افزود که برخی از این گروه‌ها، امنیت کشورهای منطقه را تهدید می‌کند. قمی همچنان از تبعیض قومی و زبانی در افغانستان انتقاد کرد.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در یک پیام ویدیویی گفته است که آنان همه شهروندان افغانستان را به عنوان رعیت خود می‌بیند و مدعی شد که هیچ فردی نمی‌تواند علیه آنان تبعیض قایل شود.

تکل ادعا کرد که حقوق همۀ شهروندان افغانستان محفوظ است و به گفتۀ وی حکومت طالبان "به هیچ کسی اجازه نمی‌دهد تا تهدیدی از خاک افغانستان متوجه کشورهای دیگر شود".

طالبان در حالی به اظهارات این دپلومات ایرانی واکنش نشان داده‌اند، که سه روز پیش، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران گفت که گروه‌های تروریستی به ویژه شاخۀ خراسان داعش، در حال سواستفاده از وضعیت کنونی در افغانستان به هدف جذب نفوذ بیشتر در این کشور است.

در کنار نگرانی مقام‌های ایرانی، پاکستان بارها طالبان را به پناه‌دادن به گروه‌های تروریستی به ویژه تحریک طالبان پاکستانی متهم کرده‌ است. اما طالبان این اظهارات را رد کرده اند.

انتقاد مقام‌های ایرانی از تبعیض قومی و زبانی و همچنان حضور گروه‌های تروریستی پس از آن انجام می‌شود که حکومت طالبان با گذشت حدود یک هفته، دربارۀ کشته‌شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، خاموشی اختیار کرده است.

اما وزارت خارجۀ این گروه، روز گذشته با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حملات اسراییل بر فلسطین، لبنان، سوریه و یمن را محکوم می‌کند.

در اعلامیه به کشته‌شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان از چهره‌های نزدیک به ایران هیچ اشاره نشده و اما برخی از تحلیلگران افغان باور دارند که این اقدام طالبان واکنش مقام‌های ایرانی را در پی داشته است.

ضیا بدخش، تحلیلگر امور افغانستان می‌گوید که عدم واکنش طالبان به کشته شدن حسن نصرالله در حملات هوایی اسراییل بر بیروت، مقامات ایرانی را ناخشنود خواهد کرد.

بدخش در صحبت با صدای امریکا، دلیل این عملکرد طالبان را بینش دینی و اعتقادی آنان در قبال جنبش‌های شیعه خواند.

گروه

XS
SM
MD
LG