لینک های دسترسی

Breaking News

رهبران سیاسی مخالف طالبان درباره آینده افغانستان در ویانا گفتگوکردند


شماری از رهبران سیاسی و نظامی مخالف حکومت طالبان، به شمول برخی از رهبران و فرماندهان مجاهدین پیشین، روز دوشنبه ۲۴ جون (چهارم سرطان) در ویانا، پایتخت اتریش، دربارۀ "نقشه راه آینده افغانستان" گفتگو کردند.

جبهه مقاومت ملی، روز یکشنبه ۲۳ جون (سوم سرطان) در شبکه ایکس نگاشته است که احمد مسعود، رهبر این جبهه در راس هیاتی به ویانا رفته است.

محمد محقق، رهبر پیشین جهادی و شماری از سران سیاسی و نظامی مخالف طالبان نیز روز یکشنبه به ویانا رسیده اند.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان در ایکس نگاشته است که به دلیل بیماری مادرش در این نشست اشتراک نکرده، اما افزوده که شماری از اعضای حزب وی در نشست ویانان حضور خواهند یافت.

یک عضو این جبهه به صدای امریکا گفت که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان در سخنرانی افتتاحیه نشست چهارم وینا گفت که این نشست فرصتی برای جمع شدن همه افغان هایی است که به فکر افغانستان استند و برای عبور از بحران فعلی افغانستان روندهای مردم سالار و دموکراتیک را انتخاب کردند.

زکریا مشکور کابلی، عضو جبهه مقاومت ملی افغانستان که در نشست ویانا اشتراک کرده است به صدای امریکا گفت که خواسته های اصلی آن‌ها همبستگی مردم افغانستان است.

او افزود: "مخاطب دومی در این نشست، سازمان بین المللی، کشورهای همسایه، و منطقه و جهان است که روند تاریک و غیرقابل قبول قطر را متوقف کنند. سقوط افغانستان به نفع طالبان با روند قطر شروع شد وبا ما اجماع نظر می گوییم که تداوم این روند مورد تایید ملت افغانستان نیست و این را خیانت به منافع ملت افغانستان می دانیم."

سومین نشست ویانا در هفته اول دسمبر ۲۰۲۳ برگزار شد. در سه نشست گذشته حدود ۳۳ رهبر سیاسی، نظامی و قومی مخالف حکومت طالبان اشتراک داشتند.

جبهه ملی مقاومت درباره هدف این نشست گفته است: "هدف این نشست‌ها نزدیک سازی جریان‌های مختلف ضد طالبان به هدف ترسیم یک نقشه راه برای آینده افغانستان عنوان شده است."

ذاکر حسین ارشاد، رییس حزب شهروندان افغانستان که در نشست وینا اشتراک کرده است به صدای امریکا گفت که اشتراک کنندگان به دنبال "ارایه طرح بدیل برای سیاست و مناسبات قدرت افغانستان است" که به گفته او "در پرتو آن مطالبات عمومی مردم افغانستان مد نظر باشد و در عین حال جامعه جهانی هم آن طرح را در راستای منافع استراتژیک" درک کند.

آقای ارشاد با اشاره به عدم حضور نمایندگان احزاب و مردم افغانستان در کنفرانس ملل متحد در مورد افغانستان در دوحه، گفت که نتایج آن کنفرانس نمی تواند بازتاب دهندهٔ خواست مردم افغانستان باشد.

قرار است در پایان این نشست دو روزه که روی موضوعات مختلف بحث خواهد شد، قطعنامه‌ای نیز صادر شود.

تنظیم‌کنندگان این نشست گفته اند که بحث روی نشست سوم دوحه به میزبانی ملل متحد نیز در اجندای نشست چهارم ویانا شامل است.

نشست ویانا چند روز قبل از سومین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان به میزبانی ملل متحد در قطر برگزار می‌شود. نشست دوحه به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای برگزار می‌شود.

طالبان تا اکنون در مورد نشست چهارم ویانا چیزی نگفته اند، اما پیش از این حکومت این گروه نشست‌های قبلی ویانا را "بی‌فایده" خوانده است.

گروه

XS
SM
MD
LG