لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار طالبان به پاکستان: تجاوز به حریم افغانستان عواقب خواهد داشت 


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت دفاع حکومت طالبان به وزارت دفاع پاکستان در مورد احتمال عملیات اردوی این کشور در خاک افغانستان هشدار داده گفته است که چنین اقدام بدون عواقب نخواهد ماند.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، هفتۀ گذشته گفت که در جریان عملیات نظامی "عزم استحکام" اردوی این کشور، اگر نیاز افتد، در مقابل تحریک طالبان پاکستان در آن‌سوی مرز در داخل خاک افغانستان نیز عملیات صورت خواهد گرفت.

عملیات عزم استحکام به تاریخ ۲۲ جون از سوی شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، به هدف نابودی دهشت افگنی در این کشور اعلام شد.

وزارت دفاع حکومت طالبان در افغانستان اظهارات خواجه آصف، را "عمل ناسنجیده و تلاش برای گل آلود کردن آب" خوانده که به گفتۀ این وزارت، به سود هیچ کس نیست.

این وزارت گفته است که رهبری پاکستان نباید به هیچ کسی اجازه دهد که در مورد چنین موضوعات حساس، "اظهارات احساسات برانگیز داشته باشد."

این وزارت گفته است: "اگر کسی به هر بهانه و عنوانی بخواهد بر حریم ما تجاوز کند، مسوولیت عواقب آن به دوش خودش خواهد بود."

وزارت دفاع طالبان یک بار دیگر گفته است که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده صورت گیرد.

این در حالی است که اسلام آباد همواره اتهام وارد می‌کند که رهبران و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان، در داخل خاک افغانستان پناهگاه دارند و حملات شان را در آنجا طرح و در پاکستان عملی می‌کند.

پاکستان در ماه مارچ سال جاری در ولایت‌های پکتیکا و خوست حملات هوایی را انجام داد و ادعا کرد که پناهگاه‌های تندروان را هدف قرار داد، اما طالبان گفت که در آن حملات هشت زن و یک کودک کشته شدند.

حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی در سال ۲۰۲۲ به میانجی‌گری حکومت طالبان در افغانستان به آتش‌بس محدود توافق کردند، اما در نومبر همان سال تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس را پایان داد و از جنگجویانش خواست در سراسر این کشور دست به حملات بزنند.

پیش از این، حکومت طالبان گفته بود که هزاران مهاجر پاکستانی را از ولایت‌های هم‌مرز افغانستان با پاکستان، به ساحات دیگر افغانستان نقل مکان می‌دهند، زیرا گمان می‌رود که افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این مهاجران ربط دارد.

پس از تسلط دوبارۀ گروه طالبان بر افغانستان، جنگجویان این گروه چند بار در ساحات مرزی با نیروهای پاکستانی درگیر شده اند و روابط میان کابل و اسلام آباد کشیده باقی مانده است.

گروه

XS
SM
MD
LG