لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حکومت پاکستان و تی‌تی‌پی بین خود سازش کنند


محمد نبی عمری، معین وزارت داخله حکومت طالبان به تحریک طالبان پاکستان "تی‌تی‌پی" توصیه کرده است که مشکلات خود را از طریق گفتگو با حکومت پاکستان حل کند، زیرا جنگ سبب تباهی نظام می‌شود.

عمری ناوقت سه‌شنبه، دوم اپریل (۱۴ حمل) حین سخنرانی در نشستی در ولایت خوست، از پاکستان خواست که حکومت این کشور نیز با تحریک طالبان پاکستان راه تفاهم را در پیش گیرد.

این مقام حکومت طالبان گفت: "ما از حکومت پاکستان می‌خواهیم، به برادرانی که با آنها می‌جنگند توصیه می‌کنیم که ما جنگ‌ها را دیده ایم، انقلاب‌ها را دیده ایم. جنگ‌ها، انقلاب‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کنند، مملکت را خراب می‌کند، اقتصاد را خراب می کند، نظام را تباه می‌کند، بین خودتان سازش کنید."

عمری افزود که حکومت طالبان افغان در فعالیت‌های گروه تحریک طالبان پاکستان که علیه نیروهای پاکستانی می‌جنگد و این گروه مبارزه مسلحانه خود را جهاد می‌نامد، دخالتی ندارد.

به گفتۀ این مقام طالبان اگر گروهی از حمایت مردم برخوردار نباشد، حتی اگر صد سال هم بجنگند، نظام ساقط نمی‌شود. او مدعی شد که طالبان در افغانستان دوباره به قدرت رسیدند، زیرا از حمایت مردم برخوردار بودند.

گروه تحریک طالبان پاکستان هنوز به اظهارات این مقام حکومت طالبان افغان واکنشی نشان نداده است.

معین وزارت داخله حکومت طالبان این اظهارات را در حالی بیان کرده است که روابط میان طالبان و پاکستان پرتنش است.

تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان پس از آن افزایش یافت که اواخر ماه گذشته خورشیدی افراد مسلح در یک حملهٔ‌ خونین در ساحهٔ میرعلی وزیرستان شمالی دو افسر بلندپایه و پنج سرباز اردوی پاکستان را کشتند.

یک روز پس از آن، طیاره‌های پاکستانی در ولایت‌های خوست و پکتیکا حملات هوایی انجام دادند. اسحاق دار، وزیر خارجهٔ پاکستان به تاریخ ۲۴ مارچ (چهارم حمل) ضمن دفاع از حملات هوایی نیروهای پاکستانی بر خاک افغانستان گفت که کشورش "عملیات را بر پناهگاه‌های دهشت‌افگنان در داخل خاک افغانستان"، بر اساس معلومات استخباراتی انجام داده است.

پیش از آن، آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان به تاریخ ۱۶ مارچ گفته بود که بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ جنگجوی تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند. او مدعی شد که شواهدی دارد که نشان می‌دهد این گروه از طریق افغان‌ها از هند پول دریافت می‌کند.

اما حکومت طالبان افغان حضور گروه‌های هراس‌افگن در خاک افغانستان را رد کرده و گفته است که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه کشوری استفاده شود.

علاوه بر این، پاکستان ادعا دارد که سلسله‌ای از حملات دهشت‌افگنی در این کشور، از افغانستان حمایت می‌شود، اما طالبان افغان این اتهامات را رد کرده و گفته اند که پاکستان نباید برای ضعف خود افغانستان را مقصر بخواند و جلو حملات دهشت افگنی را در خاک خودش بگیرد.

گروه

XS
SM
MD
LG