لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت پاکستان از ورود معترضان حامی عمران خان به اسلام‌آباد جلوگیری کرد


شماری از حامیان عمران، صدراعظم پیشین پاکلستان، هنگام راهپیمایی روز جمعه به سمت اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور
شماری از حامیان عمران، صدراعظم پیشین پاکلستان، هنگام راهپیمایی روز جمعه به سمت اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور

حکومت پاکستان روز جمعه چهارم اکتوبر (۱۳ میزان) برای جلوگیری از ورود معترضان حامی عمران خان، صدراعظم پیشین آن کشور که در زندان به سر می‌برد، اقدامات امنیتی شدید را روی دست گرفت.

مقامات با استفاده از جابه‌جایی کانتینرها، شاهراه‌ها و جاده‌هایی را که به اسلام‌آباد، پایتخت کشور منتهی می‌شوند، مسدود کردند. مقامات همچنین خدمات تیلفون موبایل، ترانسپورت شهری را قطع کردند و در عین حال، مکاتب را مسدود کردند.

اقدامات مشابه در شهر راولپندی، مقر اصلی نظامیان پاکستان که همجوار با اسلام‌‌آباد است، نیز روی دست گرفته شده است.

عمران خان از حامیان حزب خود، تحریک انصاف، خواسته است تا در چهاراهی "دی چوک" واقع در نزدیکی پارلمان و دفتر صدراعظم پاکستان، گردهم آیند و به طور مسالمت‌آمیز به تقلب در انتخابات و پیشنهاد اصلاحات در قانون اساسی اعتراض کنند.

مظاهرات ضد حکومتی اخیر، آخرین اعتراض حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان است که در هفته‌های گذشته علیه حکومت ائتلافی شهباز شریف، صدراعظم پاکستان، برگزار شده است. عمران خان، ۷۱ ساله، ادعا می‌کند که ایتلاف حاکم نه صلاحیت اخلاقی و نه قانونی برای اصلاح قانون اساسی دارد و ادعای تقلب در انتخابات را به عنوان دلیل عدم مشروعیت این حکومت عنوان می‌کند.

او در یک پیام به زبان اردو در رسانه اجتماعی ایکس از حامیان خود خواسته است: "من از شما می‌خواهم که امروز در دی چوک مظاهرات مسالمت‌آمیز را برگزار کنید. این نبرد به یک مرحله قاطع رسیده است."

پولیس پاکستان روز جمعه در نقاط مختلف اسلام‌آباد فعالان حزب تحریک انصاف را محاصره کرد و حتا مانع از پیوستن برخی زنان به معترضان شد.

محسن نقوی، وزیر داخله پاکستان، به حامیان تحریک انصاف هشدار داد که از یورش و برگزاری اعتراضات در اسلام‌آباد خودداری کنند. او در یک کنفرانس خبری اواخر پنجشنبه گفت: "هر کسی که دستگیر شود، بخشش نمی‌شود و بعداً شکایت نکند."

نقوی همچنین از پاسخ و مخالفت برای جلوگیری از مظاهرات روز جمعه دفاع کرد و گفت که انور ابراهیم، صدراعظم مالزی، از پایتخت آن کشور بازدید می‌کند. به گفته وزیر داخله پاکستان، حکومت این کشور برای نشست سازمان همکاری شانگهای که در تاریخ ۱۵ و ۱۶ اکتوبر برگزار می‌شود، در حال آماده‌سازی است.

این مقام امنیتی پاکستان همچنین گفت که لی چیانگ، صدراعظم چین، قرار است قبل از برگزاری نشست سازمان همکاری شانگهای از اسلام‌آباد دیدن کند و به همین دلیل حکومت "نمی‌تواند به هرج و مرج اجازه" دهد. نقوی همچنین از حامیان عمران خان خواست تا مظاهرات خود را به روز دیگری موکول کنند.

عمران خان از ماه آگست سال گذشته به دلیل اتهامات جنجالی فساد اداری و سایر جرایم در زندان است. در این مدت، حزب تحریک انصاف او با سرکوب حکومت ایتلافی که از حمایت نظامیان برخوردار است، مواجه بوده است. عمران خان همه اتهامات علیه خود را رد کرده و ادعا می‌کند که این اتهامات انگیزهٔ سیاسی دارند.

با وجود مشکلات، نامزدان حزب تحریک انصاف در انتخابات سرتاسری که در ماه فبروری برگزار شد، اکثریت کرسی‌های پارلمان را به دست آوردند، اما نتوانستند به اندازهٔ کافی کرسی برای تشکیل حکومت کسب کنند. این امر به مخالفان خان، به رهبری شهباز شریف، این امکان را داد که با ادعای کمک اردوی قدرتمند، ایتلاف حاکم را تشکیل دهند.

خان، ستارهٔ پیشین کرکت که به عنوان صدارعظم انتخاب شده بود، پس از اینکه در اپریل ۲۰۲۲ با رای عدم اعتماد پارلمان از مقام خود کنار گذاشته شد، حزب تحریک انصاف را با موانع قابل توجهی روبرو کرده است.

خان این اقدام را غیرقانونی خوانده و ادعا می‌کند که اردو در کنار گذاشتن او از مقام صدارت نقش داشته است، اتهامی که نه تنها مقامات نظامی، بلکه شهباز شریف، نخست‌وزیر کنونی، نیز آن را رد کرده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG