لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیۀ اروپا: تصمیم تازۀ طالبان وضعیت زنان و دختران را در افغانستان وخیم‌تر می‌کند


اتحادیۀ ادیۀ اروپا و سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی به اقدام تازۀ طالبان مبنی بر منع کار زنان در سازمان ملل متحد در افغانستان واکنش نشان داده و گفته اند که این تصمیم وضعیت زنان و دختران افغان را وخیم‌تر خواهد کرد.

هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) به تاریخ چهارم اپریل (۱۵ حمل) گفت که کارمند زن ملل متحد از رفتن به کار در ولایت ننگرهار منع شده اند. پس از این اقدام طالبان، سازمان ملل متحد از تمامی کارمندانش در افغانستان خواست که تا دو روز دیگر به کار شان حاضر نشوند.

این اتحادیه ناوقت روز جمعه هفتم اپریل (۱۸ حمل) در بیانیه‌ای، این تصمیم تازۀ طالبان را تبعیض‌آمیز و نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر خوانده و از پیامدهای آن هشدار داده است.

اتحادیۀ اروپا افزوده است: "این تصمیم زنان را در موقعیت فزاینده‌ای آسیب‌پذیری قرار می‌دهد و پیامدهای مستقیم و تهدیدکنندۀ روی زندگی آنها دارد، زیرا ممنوعیت زنان از کار باعث اختلال در ارایه کمک‌های بشردوستانه، نیازهای اساسی و خدمات به بخش بزرگی از جمعیت افغانستان از جمله زنان، کودکان و مردان می‌شود."

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال اگست ۲۰۲۱، دسترسی زنان به آموزش متوسطه و عالی از بین رفته و آنان اجازۀ رفتن به پارک، ورزشگاه‌ها و حمام‌ها را ندارند. همچنان طالبان در ۲۴ دسمبر سال گذشته میلادی، زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی منع کردند.

اتحادیۀ اروپا همچنان این اقدام تازۀ طالبان را محکوم کرده و گفته است که به پشتیبانی خود از تلاش‌های سازمان ملل متحد در افغانستان ادامه می‌دهد. این اتحادیه از طالبان خواسته است که فوراً این ممنوعیت‌ها بر زنان را لغو کرده و به آنان اجازۀ کار و ادامه آموزش را دهند.

سازمان همکاری‌ کشورهای اسلامی نیز از این تصمیم تازۀ طالبان انتقاد کرده و از ادامۀ محدودیت‌ها بر زنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

در اعلامیه‌‌ای این سازمان آمده است: "منشی عمومی سازمان همکاری کشورهای اسلامی از مقام‌های کنونی می‌خواهد که این تصمیم غیرقابل قبول را دوباره مورد بررسی قرار داده و به همۀ افغان‌ها به شمول زنان و مردان اجازه دهند تا پس از دهه‌ها درگیری خشونت‌آمیز و آسیب‌پذیری اجتماعی - اقتصادی در بازسازی کشور خود سهیم باشند."

منع کار زنان در سازمان ملل متحد توسط طالبان، واکنش‌های گستردۀ را به دنبال داشته و پیش از این، ملل متحد گفته بود که این تصمیم روند کمک‌رسانی به خانواده‌های نیازمند در افغانستان را تضعیف و تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دو روز پیش، وزیر خارجه ایالات متحده نیز گفته بود که از این فیصلهٔ "بزدلانه" طالبان نگران است. انتونی بلینکن، در صفحه تویترش نوشته بود که این تصمیم بر افغان‌های آسیب دیده و نیازمند به کمک‌های بشری، بیشتر تاثیر می‌گذارد.

طالبان تا اکنون در این این مورۀ تبصرۀ نکرده اند، اما پیش از این ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، از ممنوعیت کار زنان در سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی و غیر حکومتی دفاع کرده و گفته بود که این ممنوعیت کاملاً مطابق با قوانین اسلامی است.

XS
SM
MD
LG