لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری نشست 'ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای' در کابل


طالبان گفته اند که در این نشست در مورد ایجاد روایت منطقه‌ای بین افغانستان و کشورهای منطقه و نیز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بحث و گفتگو خواهد شد.
طالبان گفته اند که در این نشست در مورد ایجاد روایت منطقه‌ای بین افغانستان و کشورهای منطقه و نیز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بحث و گفتگو خواهد شد.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که نشست ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان با حضور نمایندگان ویژه و سفیران کشورهای همسایه و منطقه عصر دوشنبه ۲۹ جنوری (نهم دلو) در مقر این وزارت در شهر کابل برگزار می‌شود.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان ناوقت یکشنبه در یک پیام تصویری در شبکه اجتماعی ایکس گفت که در این نشست در مورد ایجاد روایت منطقه‌ای بین افغانستان و کشورهای منطقه و نیز گسترش همکاری‌های منطقه‌ای بحث و گفتگو خواهد شد.

بلخی گفت که در این نشست در مورد "راه‌های تعامل منطقه‌محور مبتنی بر منافع مشترک، احترام متقابل و همچنان دربارۀ فرصت‌های اتصال و ترانزیت منطقه‌ای" بحث می‌شود.

این نشست با چند ساعت تاخیر عصر دوشنبه برگزار شد و ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان با فرستادن پیامی به رسانه‌ها دلیل این تاخیر را خرابی هوای کابل بیان کرد.

تا اکنون وزارت خارجه حکومت طالبان نگفته است که نمایندگان کدام کشورها در این نشست حضور می‌یابند، اما این وزارت اشتراک سفیران و نمایندگان ویژه کشورهای منطقه و همسایه را تایید کرده است.

پیش از این، سید رسول موسوی، مسوول بخش جنوب آسیا در وزارت خارجۀ ایران، نیز اواخر هفته گذشته گفته بود که قرار است نمایندگان کشورهای همسایۀ افغانستان در نشستی دربارۀ امنیت این کشور و منطقه بحث کنند.

او در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: "نشست منطقه‌ای کابل که در آن ایران، پاکستان، روسیه و چین حتما شرکت دارند و پیش از نشست دوحه (۲۸ دلو) برگزار می‌شود، نشان‌دهنده توجه ویژه همسایگان افغانستان به صلح، ثبات و رفاه مردم افغانستان و امنيت در منطقه است."

همین‌گونه ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، به خبرگزاری تاس گفته است که نشست نمایندگان روسیه، چین، ایران و پاکستان در مورد افغانستان، تا پایان ماه جنوری برگزار می‌شود.

کابلوف گفته است که "تعامل با مقام‌های کنونی افغان، تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان، مبارزه با تروریزم و جرایم مرتبط به مخدرات" در اجندای این نشست است.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، با شماری از سفیران و دپلومات‌های خارجی مقیم کابل، به تاریخ ۲۴ جنوری (چهارم دلو) نشستی را برگزار کرد و آز آنان خواست که باید برای افزایش و تداوم تعامل مثبت با افغانستان، رایزنی‌های منطقه‌ای را انجام دهند.

بر اساس معلومات وزارت خارجۀ حکومت طالبان، در این نشست سفیران و دپلومات‌های ارشد روسیه، چین، ایران، پاکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، هند، ترکیه و اندونیزیا حضور داشتند.

این در حالی است که پیش از این مقامات ایرانی بارها بر لزوم تشکیل گروه تماس کشورهای همسایه و منطقه در رابطه با افغانستان تاکید کرده اند.

حسن کاظمی قمی، نماینده رییس جمهور ایران برای افغانستان،‌ و سفیر آن کشور در کابل در نهم جنوری گفت که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان،‌ برای میزبانی از نشست مشترک نمایندگان ویژه کشورهای منطقه برای افغانستان اعلام آمادگی کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG