لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات امریکا، اتحادیه اروپا و پاکستان در مورد وضعیت افغانستان بحث کردند


مقامات امریکا، اتحادیه اروپا و پاکستان در حاشیۀ هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان گفتگو کرده اند.

تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور افغانستان، در شبکۀ ایکس در مورد دیدارش با جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجۀ حکومت موقت پاکستان، نگاشته است: "ما در مورد منافع مشترک امنیتی، ضرورت حمایت از حقوق زنان و دختران افغان و وضعیت حمایت بشردوستانه در افغانستان بحث نمودیم".

علاوه بر این، جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با جیلانی دیدار داشته است.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است که در این دیدار دو جانب کنفرانس ژنیو در مورد سیل‌های پاکستان را پیگیری کردند و در مورد مقابله با تغییرات اقلیمی بحث کند.

به گفتۀ بورل، او در دیدار با وزیر خارجۀ حکومت موقت پاکستان در مورد افغانستان و وضعیت نگران‌کننده زنان و دختران در این کشور تمرکز ویژه داشته است.

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که هم اکنون هیاتی از مقامات پاکستانی سرگرم دیدار و گفتگو با سران طالبان در کابل استند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان ناوقت پنجشنبه ۲۱ سپتمبر (۳۰ سنبله) با نشر اعلامیه‌ای گفت که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در دیدار با هیات پاکستانی در مورد مسایل امنیتی، بازداشت مهاجرین افغان در پاکستان، نحوه رفتار با مسافرین در چمن و اسپین بولدک مفصل گفتگو کرده است.

بر بنیاد اعلامیه ایجاد تسهیلات برای صادرات سبزیجات، میوه و کالاهای ترانزیتی تاجران افغان در کراچی از دیگر آجندای این دیدار بوده است.

متقی در دیدار به هیات پاکستانی گفته است: "مسایل امنیتی باید از طریق کمیته‌های مشترک حل شود و شاهراه‌ها به دلایل سیاسی و امنیتی بسته نشود... افغانستان و پاکستان به عنوان دو همسایه و کشور اسلامی باید از اظهارنظر علیه یکدیگر خودداری کنند تا باعث افزایش فاصله دو طرف نشود".

اعلامیه وزارت خارجۀ طالبان به نقل از آصف درانی، رییس هیات پاکستانی، گفته است که برای ترانزیت و تجارت و همچنان مشکلات در گذرگاه‌های مرزی راه حل جستجو خواهد شد.

درانی از آمادگی پاکستان برای همکاری "در بسیاری زمینه‌ها" نیز خبر داده و بر همکاری دو طرف در مسایل امنیتی تاکید کرده است.

طی ماه‌های اخیر حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است که مسوولیت برخی از این حملات را گروه تحریک طالبان پاکستان بر عهده گرفته است.

پاکستان حکومت طالبان را متهم کرده است که به اعضای گروه تحریک طالبان پناه داده و به آنها اجازه می‌دهد تا آزادانه فعالیت‌ کنند.

مقامات پاکستانی شکایت کرده اند که از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، حملات مسلحانه در این کشور افزایش یافته است و مدعی اند که رهبران این گروه‌های مسلح در افغانستان مخفی شده اند و از همان نقطه در حال برنامه ریزی حملات در پاکستان استند.

اما حکومت طالبان این اتهامات را نمی‌پذیرد و می‌گوید که به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه دیگری استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG