لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان دو خبرنگار افغان را آزاد و یک خبرنگار دیگر را بازداشت کردند


کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران می‌گوید که دو تن از مسوولان خبرگزاری "گردش اطلاعات" پس از سه روز از بند طالبان رها شدند.

ادارهٔ استخبارات طالبان، احمد جواد رسولی، صاحب امتیاز، و عبدالحق حمیدی، مدیر مسوول این خبرگزاری، را صبح پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) در کابل بازداشت کرده بود.

کمیته مصوونیت خبرنگاران افغان با نشر اعلامیه‌ای گفت که این دو خبرنگار، شام شنبه ۲۰ جنوری (۳۰ جدی) با پا درمیانی این کمیته از بند آزاد شدند.

در اعلامیه آمده است: "کمیته ضمن خرسندی از رهایی این خبرنگاران، از حکومت سرپرست می‌خواهد تا موضوعات مربوط به خبرنگاران را از مجاری رسمی علی‌الخصوص کمیسیون رسیدگی به تخلفات رسانه‌ای پیگیری نماید."

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بازداشت این دو خبرنگار از ابتدا غیرقانونی بود و نباید آزادی شان سلب می‌شد.

این مرکز نیز بر رسیدگی به هرگونه شکایت از خبرنگاران بر مبنای قانون رسانه‌های همگانی افغانستان تاکید کرد.

بر اساس قانون رسانه‌های همگانی افغاانستان، باید به تمامی شکایت‌های مربوط به خبرنگاران و رسانه‌ها از طریق کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای رسیدگی شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است: "تا اکنون شرایط آزادی این دو خبرنگار و جزییات آنچه به آنان در جریان بازداشت گذشته است، روشن نیست، اما به طور معمول خبرنگاران بازداشت‌شده از سوی استخبارات، بازجویی شده و بعد از امضای تعهدنامه‌ای مبنی بر رعایت خط مشی رسانه‌ای طالبان، آزاد می‌شوند."

تا اکنون وزارت اطلاعات و فرهنگ و ریاست استخبارات حکومت طالبان در مورد انگیزهٔ بازداشت و چگونگی رهایی این دو خبرنگار چیزی نگفته اند.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان با نشر اعلامیه‌ای جداگانه گفته است که ریاست استخبارات طالبان احسان اکبری، خبرنگار خبرگزاری کیودوی جاپان را بازداشت کرده است.

سید امیر اکبری، برادر این خبرنگار به مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که احسان اکبری، روز چهارشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) به مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت طالبان در کابل فراخوانده شد و بعد از رفتن به آنجا بازداشت شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که استخبارات طالبان یک روز پس از بازداشت اکبری، او را به دفتر خبرگزاری کیودو در ساحه شهر نو کابل برده و از آنجا کمپیوتر، کمره و سایر وسایل و همچنان موبایل‌اش را نیز از منزلش ضبط کرده است.

سید امیر اکبری به این مرکز گفته است که از چهار روز به این طرف از سرنوشت برادرش هیچ معلوماتی به دست نیاورده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران را ثبت کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در دسمبر ۲۰۲۳ با نشر گزارشی افغانستان، ویتنام و روسیه را سخت‌ترین کشورها برای خبرنگاران خواند و گفت که خبرنگاران در افغانستان به اتهام جاسوسی بازداشت و زندانی می‌شوند.

این سازمان همچنان گفته است که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته و خبرنگاران مورد آزار و اذیت جدی قرار گرفته اند.

بر بنیاد آمار این سازمان، حداقل ۲۱ خبرنگار طی سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) در افغانستان بازداشت شدند که سه نفر از آنها هنوز در زندان طالبان به سر می‌برند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، گفته است که رسانه‌ها در افغانستان با آزادی کامل بر اساس ''ارزش‌های اسلامی و راهکارهای قانونی'' فعالیت می‌کنند.

مجاهد فشار بر رسانه‌ها را رد کرد، اما مجازات رسانه‌ها را که به گفتۀ او علیه "منافع ملی" کار می‌کنند، تایید کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG