لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: نگرانی پاکستان در خصوص امنیت از جانب افغانستان بیجا است


حکومت طالبان می‌گوید که نگرانی پاکستان در مورد تهدیدهای امنیتی از جانب افغانستان به آن کشور بی‌اساس است.

اخیراً خواجه محمدآصف، وزیر دفاع پاکستان گفته است که اسلام‌آباد و دوشنبه با تهدیدهای امنیتی مشابه از جانب افغانستان مواجه اند. او این اظهارات را در دیدار با شیرعلی میرزو، وزیر دفاع تاجیکستان که در راس هیاتی به پاکستان سفر کرده، بیان کرده ست.

اما بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان این اظهارات را بی‌اساس خوانده و به رسانه‌ها گفته است که نباید چنین نگرانی‌های بیجا و بدون اسناد مطرح شود.

او گفته است: "باید روی گسترش روابط دیپلماتیک، تجارت و اقتصاد کار شود تا در منطقه استحکام به وجود بیاید و نگرانی‌ها حل شود".

در این حال، اسدالله ندیم، کارشناس نظامی معتقد است که تهدیدهای امنیتی از جانب افغانستان به پاکستان و تاجیکستان یکسان نیست.

ندیم گفت که تاجیکستان کشوری دارای قلمرو کوچک و اردوی ضعیف است، اما روسیه در آنجا پایگاه دارد و در صورتی که منافع آن مسکو ایجاب کند، می‌تواند تاجیکستان را معامله هم بکند، از همین‌رو حکومت آن کشور نگرانی دارد و حق به جانب نیز است.

اما او افزود: "پاکستان در این سطح از فلمرو افغانستان نگرانی ندارد و یک نوع مظلوم‌نمایی است، پاکستان دست بسیار دراز در افغانستان دارد، سلطه بر طالبان دارد، سیاست‌های طالبان بدون هماهنگی با پاکستان نیست".

این کارشناس نظامی همچنان گفت که تهدید کوچک از جانب تحریک طالبان پاکستانی علیه حکومت آن کشور، مربوط سیاست داخلی پاکستان است نه اینکه گویا تهدیدی از قلمرو افغانستان باشد.

این در حالی است که رهبران هند و پاکستان به تاریخ چهارم جولای (۱۳ سرطان) نگرانی‌های خود را در مورد افغانستان با نشست سران سازمان همکاری شانگهای شریک کرده و خواستار جلوگیری تهدید ناآرامی‌ها در منطقه شدند.

نرندرا مودی، صدر اعظم هند، در این نشست هشدار داد که افغانستان "مبنای گسترش بی‌ثباتی" است.

مودی گفت: "وضعیت افغانستان بر امنیت همه‌ٔ ما به گونهٔ مستقیم تاثیر گذاشته است. نگرانی و توقعات هند در مورد افغانستان، نگرانی مشترک کشورهای سازمان همکاری شانگهای است. برای رفاه مردم افغانستان ما باید به گونهٔ مشترک کار کنیم."

مودی بدون ذکر نام هیچ کشوری گفت که برخی از کشورها از دهشت افگنی فرامرزی به نفع خویش استفاده می‌کنند. او تاکید کرد که از خاک افغانستان نباید برای راه اندازی حملات دهشت‌افگنی در کشور های همسایه استفاده شود.

در این نشست مجازی، شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، خواستار "بازنگری فوری" بین‌المللی در تعامل با طالبان شد. او افزود که جامعهٔ بین المللی در قبال افغانستان بی‌حرکت باقی مانده و این پالیسی باید به گونهٔ فوری تغییر کند.

شریف گفت: "جامعهٔ بین المللی باید به گونهٔ معنادار با حکومت موقت افغانستان تعامل کند تا گام‌های بعدی برداشت شود. به همین ترتیب، حکومت موقت افغانستان باید گام‌های مستحکمی بردارد تا تضمین کند که از خاک این کشور برای فعالیت‌های تروریستی هیچ گروهی استفاده نمی‌شود."

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، پاکستان همواره ادعا کرده است که دلیل افزایش حملات در این کشور، فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان است.

اما طالبان افغان که اکنون قدرت را در دست دارند، همواره تاکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده شود.

XS
SM
MD
LG