لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا از فاجعه بشری در زمستان پیشرو در هرات هشدار داد


یک کودک در ولسوالی زنده‌جان ولایت که از لزله‌های اخیر متاثر شده است
یک کودک در ولسوالی زنده‌جان ولایت که از لزله‌های اخیر متاثر شده است

برنامه جهانی غذا با اشاره به زلزله‌های پیهم در ولایت هرات که به بحران قبلی بشری در افغانستان افزوده است، می‌گوید که اگر منابع مالی بیشتر در اختیار این سازمان قرار نگیرد، برخی زلزله‌زدگان زمستان پیشرو را پشت سر نخواهند گذاشت.

این نهاد ملل متحد، ناوقت دوشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) با نشر فراخوانی گفت که این سازمان به ۱۸.۸ میلیون دالر نیاز فوری دارد تا با مصرف آن بازماندگان زلزله افغانستان بتوانند به مواد غذایی دسترسی داشته باشند.

این سازمان همچنان گفته است که ۴۰۰ میلیون دالر برای کمک به آسیب‌پذیرترین افراد برای زنده ماندن در سرمای شدید نیز در این کشور نیاز دارد.

فلیپ کروف، مسوول بخش مطبوعاتی برنامه جهانی غذا در افغانستان، گفت در صورت تامین بودجه، این سازمان قصد دارد توزیع مواد غذایی را برای چندین ماه ادامه دهد، به اندازه‌ای که فقیرترین خانواده‌ها زمستان دشوار افغانستان را پشت سر بگذارند.

اما کروف هشدار داد: "بدون بودجهٔ بیشتر، برخی از بازماندگان زلزله ممکن است زمستان را دوام نیاورند. این برای آنها بسیار بسیار دشوار خواهد بود. آنها همه چیز را از دست داده اند."

او با اشاره به اینکه برنامه جهانی غذا در تنگنای جدی بودجه قرار دارد، گفت که این سازمان می‌خواهد طی سه تا هفت ماه آینده به بیش از ۱۰۰هزار نفر کمک‌های غذایی و نقدی ارایه و معیشت شان را تامین کند.

به گفتۀ کروف، زلزله‌های قدرتمندی که ولایت هرات را در غرب افغانستان لرزاند، علاوه بر صدها کشته و زخمی، تمام روستاها را با خاک یکسان کرد و این رویداد طبیعی به ''کوهی از سختی'' که ساکنان این کشور فقیر با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، افزوده است.

او که پس از نخستین زلزله به روستاهای آسیب‌دیده رفته است، گفت: "اینها جوامعی هستند که به مشکل می‌توانند خود را تغذیه کنند و هر یک از این بحران‌ها آنها را به فقر مطلق باز می‌گرداند."

این در حالی است که به گفتۀ برنامه جهانی غذا، یک‌سوم جمعیت افغانستان-۱۵ میلیون نفر- نمی‌دانند که وعده غذایی بعدی شان را از کجا و چگونه تامین کنند.

سخنگوی برنامه جهانی غذا افزود که زلزله‌های هرات، در حالی رخ داد که چهار دهه درگیری، سطوح بالای عدم مصوونیت غذایی، پنج سال خشکسالی یا شرایط مشابه خشکسالی و رکود اقتصادی دو سال پیش، معیشت و اشتغال افغان‌ها را عملاً از بین برده است.

در این حال، ارشاد ملک، رییس سازمان حفاظت از کودکان (Save the Children) نیز روز دوشنبه با تاکید بر اینکه حتا قبل از این فاجعه، کودکان از کمبود شدید غذا رنج می‌بردند، در اعلامیه‌ای گفت که زمستان دشوار به سرعت نزدیک می‌شود در حالی که کودکان و خانواده‌ها هیچ سرپناه یا لباس گرمی برای محافظت خودشان ندارند.

او تاکید کرد: "اهداکنندگان باید کمک‌های بشردوستانه نجات‌بخش را فراهم کنند. این وضعیت اضطراری جدید به بودجه جدید نیاز دارد. بدون تزریق فوری پول، برنامه‌های بشردوستانه موجود تحت تاثیر قرار خواهد گرفت...جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به کودکان در هرات که نیاز فوری به کمک دارند، پشت بگرداند."

بر اساس گزارش اداره زمین شناسی ایالات متحده، روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۵ میزان) زلزله‌ای با قدرت ۶.۳ به مقیاس ریکتر ولایات هرات، فراه و بادغیس در غرب افغانستان را لرزاند که تلفات زیادی را در چهار ولسوالی ولایت هرات به ویژه زنده‌جان به بار آورد.

این اداره روز چهارشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) گزارش داد که زلزلۀ دیگر با قدرت مشابه در غرب افغانستان به وقوع پیوست که بر اساس آمار مقامات محلی، سه نفر کشته و حدود ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

سازمان جهانی صحت با استناد به گزارش دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که در این رویدادهای طبیعی پیهم یک‌هزار و ۴۸۰ نفر جان باختند و یک‌هزار و ۹۵۰ نفر دیگر زخمی شدند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) روز یکشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) با نشر گزارشی گفته است که در این رویدادهای طبیعی پیهم ۴۳هزار و ۳۹۵ نفر به گونه مستقیم آسیب دیده اند.

این اداره ملل متحد همچنان تایید کرده است که زلزله‌ و پس‌لرزه‌های آن سه‌هزار و ۳۳۰ منزل مسکونی را با خاک یکسان کرده و بیش از سه‌هزار و ۸۰۰ منزل مسکونی دیگر را نیز به گونه قسمی تخریب کرده است.

اوچا گفته است که اولویت‌های فوری بشری شامل تهیه خیمه و سرپناه‌های انتقالی برای زمستان، تقویت سیستم‌های مراقبت از بیماری‌ها و بازسازی امکانات بهداشتی آسیب دیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG