لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی غذا؛ یک‌سوم نفوس افغانستان نمی‌دانند وعدهٔ بعدی غذا را از کجا تامین کنند


هم‌زمان با روز جهانی غذا، برنامه جهانی غذا می‌گوید که یک‌سوم جمعیت افغانستان نمی‌دانند که وعده غذایی بعدی شان را از کجا و چگونه تامین کنند.

امروز دوشنبه ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) مصادف با روز جهانی غذا است، برنامه جهانی غذا به مناسبت از این روز با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است که ۱۵ میلیون افغان (یک‌سوم جمعیت افغانستان) با عدم مصوونیت غذایی مواجه اند.

برنامه جهانی غذا گفته است: "زلزله هرات یک فاجعه دیگر بر یک فاجعه شدید قبلی است. افغان‌ها به حمایت فوری نیاز دارند...برنامه جهانی غذا هم اکنون در محل است و به بیش از ۳۳هزار نفر کمک کرده است، اما بودجه کم است. ما برای ادامه حمایت خود به ۱۹ میلیون دالر نیاز فوری داریم".

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، زلزله‌های مکرر در ولایت هرات نیاز مردم به کمک‌های فوری را در این ولایت افزایش داده است. صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که در حال حاضر ۳۱۸هزار نفر در هرات به کمک‌های اضطراری نیاز دارند که به شمول ۷۴هزار مادر باردار، ۷۶هزار آنها زن و دختر اند.

بر اساس گزارش صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) پس از زلزله‌های مداوم در ولایت هرات، ۹۶هزار کودک در این ولایت هنوز هم نیازمند کمک اند.

کمک‌ها به زلزله‌زدگان

ژاو شینگ، سفیر چین در کابل، ناوقت روز یکشنبه ۱۵ اکتبر (۲۳ میزان) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که پس از زلزله در ولایت هرات، کشورش کمک‌های بشری برای زلزله‌زدگان را از طریق جمعیت هلال احمر به مقامات طالبان در هرات تحویل داده است.

سفیر شینگ نگاشته است که چین حدود ۴.۱ میلیون دالر امریکایی به افغانستان کمک کرده و افزون بر این ۲۰۰ هزار دالر امریکایی را قبلاً به هلال احمر افغانستان تحویل داده است.

همچنان امارات متحده عرب برای رسیدگی به وضعیت زخمیان در ولایت هرات اقدام کرده است. احمدالله متقی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات در شبکۀ ایکس نگاشته است که امارات متحده عرب یک شفاخانه مجهز را برای زخمیان زلزله روز یکشنبه در این ولایت افتتاح کرد.

بر اساس گزارش اداره زمین‎شناسی ایالات متحده طی نه روز گذشته هرات در غرب افغانستان شاهد زلزله‌های پیهم و پس‌لرزه‌های آن بوده است. در آخرین مورد، بامداد یکشنبه زلزله‌ای با شدت ۶.۳ به مقیاس ریکتر در این ولایت به وقوع پیوست.

در این زلزله‌ها بیشترین خسارات جانی و مالی در پنج ولسوالی هرات (زنده‌جان، انجیل، کشک/رباط سنگی، گلران، کوهسان) و برخی نقاط شهر هرات به ویژه در ولسوالی زنده‌جان وارد شده است.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته است که در زلزله هرات بیش از ۱۰۰۰ نفر جان باختند و حدود دوهزار و ۴۰۰ نفر دیگر زخمی شدند. این وزارت گفته است که ممکن آمار تلفات افزایش یابد.

اما دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) گزارش داد که در زلزله‌های پیهم در هرات یک‌هزار و ۳۸۴ نفر جان باختند و یک‌هزار و ۸۵۳ نفر دیگر زخمی شدند. سازمان جهانی صحت گفته است که اکثر قربانیان این رویداد زنان و کودکان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG