لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان از کانگرس امریکا خواهان به رسمیت شناختن اپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند


حضور فعالان حقوق زن افغانستان در نشست کانگرس امریکا
حضور فعالان حقوق زن افغانستان در نشست کانگرس امریکا

شماری از مدافعان حقوق زنان در آستانۀ سه سالگی حاکمیت طالبان بر افغانستان، در نشست کانگرس ایالات متحده برای بررسی وضعیت زنان و دختران در افغانستان، خواهان جرم انگاری و به رسمیت شناختن اپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند.

رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، نماینده گان سازمان دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌ الملل و وحیده امیری، فعال حقوق زن، در این نشست حضور داشتند.

شرکت کنندگان این نشست که روز سه شنبه ۳۰ جولای (نهم اسد) در واشنگتن برگزار شده بود، از ایالات متحده خواستند که گروه طالبان را به خاطر عملکرد سختگیرانۀ شان علیه زنان و دختران در افغانستان پاسخگو قرار دهد.

رینا امیری وضعیت زنان را در افغانستان "فاجعه‌ بار" خواند و تاکید کرد که کشورهای اسلامی نسبت به کشورهای غربی نقش موثرتری برای تغییر پالیسی‌های افراطی طالبان در برابر زنان دارند. او از کانگرس امریکا خواست تا به زنان در افغانستان توجه کرده و آنان را در بحث هایشان شامل سازند.

میترا مهران، پژوهشگر بخش افغانستان در سازمان عفو بین‌الملل، نیز ضمن اشاره به سرکوب زنان افغان از سوی طالبان، خواستار به رسمیت‌ شناسی اپارتاید جنسیتی در افغانستان شد. او گفت که ایالات متحده باید بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، اپارتاید جنسیتی را به طور رسمی به عنوان یک جرم بین‌المللی به رسمیت بشناسد.

وحیده امیری، یکی از زنان معترض افغان که زندان و شکنجۀ طالبان را تجربه کرده است، در این نشست از حکومت امریکا خواست تا از تعامل و عادی سازی روابط با طالبان خود داری کنند.

وحیده امیری گفت: "از شما می‌خواهم که اپارتاید جنسیتی حاکم بر افغانستان را به عنوان یک جرم علیه بشریت به رسمیت بشناسید و حاکمیت طالبان را به عنوان نظام اپارتاید جنسیتی شناسایی کنید. طالبان را به رسمیت نشناسید. این صدای زنان، مردان و کودکان افغان است."

جیمز پتریک مک گوورن، عضو دموکرات مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، از مدافعان حقوق زنان افغان خواست تا پیشنهادات شان را برای بهتر شدن وضعیت زنان در افغانستان ارایه کنند.

مک‌ گوورن گفت:" به باور من زنان و دختران باید در تمام تعاملات ایالات متحده امریکا با طالبان نقش داشته باشند و باید از خود بپرسیم که آیا تمام توان خود را برای پاسخگویی کامل در قبال سیاست‌هایی که احتمالاً جنایت علیه بشریت است، انجام می‌دهیم یا نه؟"

هیدر بار، معاون بخش زنان در سازمان دیدبان حقوق بشر، واکنش جهان در برابر زنان افغان را نا امید کننده خواند و خواهان حمایت از زنان افغان شد.

مدافعان حقوق زنان در اخیر این نشست پیشنهاداتی را برای اقدامات بیشتر به کانگرس ایالات متحده ارایه کردند.

حدود یک هفته پیش از برگزاری این نشست در کانگرس ایالات متحده، سهیل شاهین، رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر، در صحبت با طلوع نیوز این نشست را "نمایشی" خواند و گفت که شرکت کنندگان و سخنرانان آن نمایندگان زنان افغان نیستند.

طالبان در سه سال گذشته محدودیت‌های زیادی را بر حقوق و آزادی‌های زنان وضع کرده و آنان را از حق آموزش بالاتر از صنف شش و کار - به جز ادارات معدود- منع کرده اند.

با وصف انتقاد گستردۀ بین‌المللی از رویکرد طالبان در برابر زنان، این گروه همواره ادعا کرده است که حقوق زنان و دختران در افغانستان در چارچوب شریعت اسلام تامین است.

گروه

XS
SM
MD
LG