لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: گذرگاه تورخم امروز به روی هرگونه تردد دوباره باز شد


Torkham gate
Torkham gate

مقامات محلی طالبان در ولایت ننگرهار می‌گویند که گذرگاه مرزی تورخم پس از حدود دو هفته، ساعت ۸:۰۰ صبح سه شنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) به روی هرگونه رفت و آمد باز شده است.

عبدالجبار حکمت، کمیشنر حکومت طالبان در تورخم در صحبت با خبرگزاری دولتی باختر بازشدن این گذرگاه را تایید کرده است.

همچنان ریاست اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در ننگرهار با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "جانب پاکستانی این مسیر را ۱۱ روز قبل به روی موترهای بزرگ بسته بود، آنان از رانندگان و همراهان شان ویزه می‌خواستند، سپس جانب افغانستان (طالبان) نیز اقدام مشابه کرد. امروز صبح این مسیر به روی هرگونه رفت و آمد به طور معمول باز شد."

حکومت پاکستان به تاریخ ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) گذرگاه مرزی تورخم را به روی موترهای حامل اموال تجارتی بسته بود.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجهٔ پاکستان، به تاریخ ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) در اسلام‌آباد به خبرنگاران گفته بود که مردم با پاسپورت و ویزه به افغانستان و پاکستان باید رفت و آمد کنند.

به گفتۀ زهرا بلوچ، در تمام جهان برای مسافرت از پاسپورت و ویزه کار گرفته می‌شود و پاکستان حالا می‌خواهد مطمین شود که تردد مردم به افغانستان و پاکستان نیز با استفاده از این اسناد صورت می‌گیرد.

تا اکنون حکومت طالبان و مقامات پاکستانی وضاحت نداده اند که آیا گذرگاه تورخم بر اساس شرایط جدید باز شده است یا مثل گذشته، به رانندگان موترهای حامل اموال ترانزیتی بدون پاسپورت و ویزه اجازه سفر داده اند.

قبلاً رانندگان افغان تا شهر پشاور و رانندگان پاکستان تا شهر جلال‌آباد اجازه داشتند که بدون پاسپورت و ویزه سفر کنند.

مسوولان اتاق مشترک تجارت افغانستان و پاکستان گفته اند که به دلیل بسته شدن چندین روزۀ گذرگاه تورخم، تاجران هر دو کشور میلیون‌ها دالر ضرر کرده اند.

با بسته‌شدن این مسیر، علاوه بر تجارت میان دو کشور، انتقال اموال ترانزیتی پاکستان از مسیر افغانستان به کشورهای آسیای میانه نیز متوقف شده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG