لینک های دسترسی

Breaking News

چرا بایدن و ترمپ در اولین مناظره انتخاباتی شان بیشتر به موضوع افغانستان نپرداختند؟


جو بایدن، رییس جمهور برحال و دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در حالی دیروز در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اشتراک کردند که از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، خروج نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده و فروپاشی نظام جمهوری در این کشور حدود سه سال سپری می‌شود.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، هرج و مرج خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را به دوش حکومت بایدن می‌اندازد و اصرار دارد که به درستی به امور رسیدگی نکرده است، اما حکومت جو بایدن در دفاع از خود می‌گوید که تصمیم برای خروج نیروهای امریکایی بر اساس توافق دوحه بود که حکومت ترمپ با طالبان در قطر امضا کرد.

در مناظره روز پنجشنبه، بایدن از اقدامات حکومت خود دفاع کرد، اما ترمپ بار دیگر حکومت وی را به دلیل بی‌نظمی در این روند مقصر دانست.

اما چیزی که برخی را شگفت‌زده کرد این است که نه بایدن و نه ترمپ در این مناظره به بحران جاری حقوق بشر و زنان در افغانستان که تحت حاکمیت طالبان ایجاد شده است، اشاره نکردند.

مایکل کوگلمن، تحلیلگر مسایل جنوب آسیا در مرکز تحقیقات ویلسن در واشنگتن دی سی می‌گوید که پس از خروج نیروهای امریکایی، افغانستان از بحث‌های عمومی و سیاسی در ایالات متحده خارج شده است.

در عین حال، هیدر بار، رییس بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر ابراز تعجب می‌کند که چرا بایدن و ترمپ در این مناظره چیزی در مورد حقوق دختران و زنان در افغانستان نگفتند.

بار به صدای امریکا گفت که در مناظره باید به طور خاص از این دو سوال می‌شد که "این دو تا چه اندازه در ایجاد جدی‌ترین فاجعه برای زنان در جهان نقش داشتند؟"

این مقام ارشد دیدبان حقوق بشر گفت که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین، توافقنامه دوحه را با طالبان امضا کرد و هیچ زن افغان در این مذاکرات حضور نداشت و حقوق زنان و دختران نیز در آجندا قرار نگرفت.

رییس بخش حقوق زنان در دیدبان حقوق بشر افزود که ادارۀ بایدن در حالی در سومین نشست دپلومات‌های خود را اعزام می‌کند که هیچ زن افغان در آن نشست حضور ندارد و نیز در مورد حقوق آنان بحث نمی‌شود.

جان فورتیر یکی دیگر از آگاهان امریکایی موسسه امریکن انترپرایز می‌گوید که حکومت امریکا و کارشناسان سیاست خارجی نگران افغانستان هستند، اما به عنوان یک موضوع سیاسی، افغانستان در ایالات متحده مورد توجه قرار نمی‌گیرد طوری که پس از ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ در محراق توجه بود.

دونالد ترمپ در مناظره روز پنجشنبه، حکومت جو بایدن را در قبال کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی در حمله انتحاری شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) در میدان هوایی کابل مسوول دانست و ملامتی را به دوش وی انداخت.

ترمپ در این مناظره گفت: "هیچ جنرالی به دلیل شرم‌آورترین لحظه تاریخ کشور ما از مقام خود برکنار نشد. ما در افغانستان میلیاردها دالر تجهیزات را به جا ماندیم، ۱۳ سرباز رعنا را از دست دادیم و شهروندان امریکایی را آنجا رها کردیم".

اما جو بایدن مانند گذشته از سیاست حکومت خود مبنی بر خروج از افغانستان دفاع کرد و افزود که در جریان روند تخلیه، بیش از ۱۰۰هزار شهروند امریکایی و سایر شهروندان را از افغانستان تخلیه کرده است.

بایدن از اظهارات ترمپ انتقاد کرد و افزود که "من در تمام عمرم تا این حد مزخرف نشنیده ام."

گروه

XS
SM
MD
LG