لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات ایالات متحده و ترکیه، گفتگو ها را برای بهبود روابط میان دو کشور، آغاز کردند


عکس آرشیف: هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه (راست) و انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده
عکس آرشیف: هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه (راست) و انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده

ایالات متحده و ترکیه، روز پنجشنبه ۷ مارچ (۱۷ حوت)، گفتگوهای جامعی را روی این موضوع آغاز کردند که آیا متحدان ناتو می توانند فراتر از اختلافات اساسی شان روی موضوعاتی مانند سوریه و روابط نزدیک انقره با روسیه بروند یا خیر.

قرار است مقامات ارشد ایالات متحده و ترکیه در وزارت امور خارجه ایالات متحده، چند دور گفتگو ها را که روی موضوعاتی مانند سوریه، تهاجم روسیه بر اوکراین، همکاری دفاعی، انرژی، مقابله با تروریزم و جنگ اسراییل و حماس متمرکز است، انجام دهند.

این گفتگوها که مکانیزم استراتیژیک نامیده شده است، زمینه را برای ملاقات روز جمعه میان انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه فراهم می‌سازد.

روابط میان ایالات متحده و ترکیه در سال های اخیر به دلیل گسترش اختلافات میان ایندو متحد دیرینه، از مشارکت استراتیژیک دور شده است.

تصمیم ترکیه به دریافت سیستم دفاع میزاییل اس-۴۰۰ روسی در سال ۲۰۱۹، باعث انفاذ تحریم های ایالات متحده بر انقره و حذف ترکیه از برنامه جت های جنگنده اف-۳۵ گردید. در همین حال، ترکیه از حمایت ایالات متحده از شبه نظامیان کرد در شمال سوریه به شدت نگران است. ترکیه این جنگجویان کرد را انشعابی از گروه پی کی کی، گروهی شبه نظامی که ترکیه آن را یک سازمان تروریستی می داند، تلقی می‌کند.

ایالات متحده همچنان از تاخیر انقره برای ۲۰ ماه روی تایید عضویت سویدن در ناتو عصبانی بود. اما ترکیه عضویت سویدن را در ماه جنوری تایید کرد و از آن زمان به بعد، مقامات ایالات متحده تمایل خود را روی تعمق گفتگوها میان دو طرف در بخش های که دو طرف می‌توانند با هم همکاری کنند، تبارز دادند.

با این حال، توهمی روی اینکه این ملاقات دو روزه مشکلات میان دو جانب را حل خواهد کرد، وجود ندارد و انتظار می رود گفتگوهای دشواری در آن صورت گیرد که دشوارترین گفتگو روی آینده سوریه و روابط قوی اقتصادی انقره با روسیه، که واشنگتن می گوید به کرملین در گریز از برخی از تحریم های امریکا علیه مسکو کمک کرده است، متمرکز خواهد بود.

ترکیه در این گفتگو‌ها از ایالات متحده خواهان توقف حمایت اش از شبه نظامیان کرد خواهد شد. این ملاقات در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات ابتدایی میان دو طرف، منتهی به میانجیگری در انعقاد معامله صدور غله جات از اوکراین گردید.

گروه

XS
SM
MD
LG