لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان امریکایی حملات تازه را بر شورشیان حوثی انجام دادند


جنگجویان حوثی
جنگجویان حوثی

قوماندانی مرکزی ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) اعلام کرد که نیروهای امریکایی بر ساحات تحت کنترول شورشیان حوثی در یمن حمله کرده و ۱۴ میزایل این گروه را که آمادهٔ پرتاب بود منهدم کردند.

این مرکز نظامی اردوی امریکا این اقدام را در چارچوب تلاش‌های چند ملیتی برای حفاظت از آزادی کشتی‌رانی و جلوگیری از حملات بر کشتی‌های تجارتی در بحیرهٔ سرخ عنوان کرد.

قوماندان مرکزی ایالات متحده با نشر خبرنامه‌ای گفته است که میزایل‌های منهدم شده، آماده بود و امکان داشت هر لحظه پرتاب شود.


این مرکز نظامی امریکایی همچنین اعلام کرده است که این حملات، همراه با سایر اقدامات انجام شده قبلی، توانایی حوثی‌ها را برای ادامهٔ حملات بر کشتی‌های بین‌المللی و تجاری در بحیرهٔ سرخ، تنگه باب‌ المندب و خلیج عدن کاهش خواهد داد.

جنرال مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده در این خصوص گفت: "اقدامات تروریست‌های حوثی مورد حمایت ایران در به خطر انداختن دریانوردان بین‌المللی و مختل کردن خطوط کشتیرانی تجاری در بحیرهٔ سرخ و آبراه‌های مجاور همچنان ادامه دارد. به همین علت ما به اقدامات خود برای حفاظت از جان دریانوردان بی‌گناه و منافع و مردم امریکا ادامه خواهیم داد."

بریتانیا و ایالات متحده روز جمعه ۱۲ جنوری (۲۲ جدی) با حمایت آسترالیا، بحرین، کانادا و هالند بر ده‌ها موضع حوثی‌ها در ساحات مختلف یمن حمله کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هفتهٔ گذشته با اکثریت آرا اقدامات مخرب حوثی‌ها در بحیرهٔ سرخ و حمله این گروه به کشتی‌رانی آزاد را محکوم کرده و خواستار توقف آن شده بود.

ایالات متحده و بریتانیا، ایران را شریک و تسهیل‌کننده اقدامات و حملات حوثی‌ها می‌دانند و بارها در این خصوص به تهران هشدار داده‌ اند.

دیوید کامرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا روز چهارشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) از تهران خواست حمایت‌‌اش از شورشیان حوثی یمن را توقف دهد.

کامرون در یک پیام شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: "ایران باید تمویل تسلیحات و استخبارات به حوثی‌ها را متوقف ساخته و از نفوذ‌اش برای توقف حملات حوثی‌ در بحیرهٔ سرخ استفاده کند."

شورشیان حوثی که کنترول اکثریت بخش‌های یمن را در دست دارند، سیستم تجارت بین المللی را در طول چند هفته اخیر با حملات بر کشتی هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این گروه گفته است که این حملات را در واکنش به حملات اسراییل بر غزه انجام می‌دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG