لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا به ایران: دست از تسلیح شورشیان حوثی یمن بردارید 


علی خامنه‌ای، رهبر ایران و محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه حوثی‌های یمن
علی خامنه‌ای، رهبر ایران و محمد عبدالسلام، سخنگوی گروه حوثی‌های یمن

دیوید کامرون، وزیر خارجهٔ بریتانیا روز چهارشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) از تهران خواست حمایت‌‌اش از شورشیان حوثی یمن را توقف دهد.

کامرون در یک پیام شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: "ایران باید تمویل تسلیحات و استخبارات به حوثی‌ها را متوقف ساخته و از نفوذ‌اش برای توقف حملات حوثی‌ در بحیرهٔ سرخ استفاده کند."

دیوید کامرون با اشاره به حملات ایران در داخل خاک پاکستان گفت که در یک مکالمهٔ تلیفونی با حسین امیر عبداللهیان، همتای ایرانی‌اش واضح کرد که تهران باید اعمال بی‌باکانه و تخطی از استقلال دیگران را توقف دهد.

ایران روز سه‌شنبه ساحاتی را در ایالت بلوچستان پاکستان آماج حملات راکتی و درون قرار داد که به ادعای تهران،‌ مواضع گروه شبه‌نظامی ''جیش‌العدل'' در آن موقعیت دارند.

اما وزارت خارجهٔ پاکستان واکنش شدید نشان داد و گفت که این اقدام تهران ''عواقب جدی را در پی‌ خواهد'' داشت.

بریتانیا هفتهٔ گذشته یکجا با ایالات متحده بر مواضع حوثی‌ها در یمن حمله کرد. این دو کشور گفته است که حوثی‌ها از آنجا برای پرتاب میزایل‌ها بر کشتی‌های تجارتی بین المللی استفاده می‌کردند.

ریشی سوناک، صدر اعظم بریتانیا به روز دوشنبه به پارلمان این کشور گفت که در جریان آن حملات پایگاه‌های طیاره‌های بی‌سرنشین و میزایل‌های کروز پیروزمندانه تخریب شد.

با وجود انتقادات ایران و روسیه و ترکیه، سوناک و کامرون گفته اند که این حملات قابل توجیه، قانونی و متناسب بوده است.

شورشیان حوثی که کنترول اکثریت بخش‌های یمن را در دست دارند، سیستم تجارت بین المللی را در طول چند هفته اخیر با حملات بر کشتی هایی که از تنگه باب المندب در جنوب بحیره سرخ عبور می‌کنند، مختل کرده اند. این گروه گفته است که این حملات را در واکنش به حملات اسراییل بر غزه انجام می‌دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG