لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجۀ اوکراین استعفا داد


دیمیترو کولیبا، وزیر خارجۀ اوکراین، که روز چهارشنبه استعفا داد.
دیمیترو کولیبا، وزیر خارجۀ اوکراین، که روز چهارشنبه استعفا داد.

دیمیترو کولیبا، وزیر خارجۀ اوکراین و یکی از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌های آن کشور در سطح بین‌المللی، روز چهارشنبه چهارم سپتمبر (۱۴ سنبله) استعفا داد و دلیلی برای این اقدام ارایه نکرد.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، هفتۀ گذشته گفت که با وارد شدن جنگ آن کشور با روسیه در مرحلۀ حساس، یک سلسله تغییرات را در کابینه وارد می‌کند.

یک روز پیش از اعلام استعفای کولیبا، چهار وزیر دیگر کابینۀ اوکراین استعفا داده بودند.

زیلینسکی روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کیف گفت که اوکراین به "نیروی جدید، به شمول دپلوماسی" نیاز دارد.

در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین، کولیبا پس از زیلینسکی دومین چهرۀ اصلی در انتقال پیام‌ها و نیازهای اوکراین به جامعه بین‌المللی بوده است، چه از طریق پست‌های شبکه‌های اجتماعی یا ملاقات با شخصیت‌های برجسته خارجی.

داوید آراخامیا، رهبر حزب زیلینسکی در پارلمان اوکراین گفت که بیش از نیمی از کابینۀ فعلی دستخوش تغییرات خواهد شد. او گفت که وزیران روز چهارشنبه استعفا می‌دهند و انتصابات جدید پنجشنبه انجام خواهد شد.

در همین حال، حملات روسیه در دو روز گذشته باعث کشته شدن نزدیک به صد نفر در کیف و لفیف شده و صدها نفر دیگر در این حملات زخمی شده اند.

رییس جمهور اوکراین در این پیام ویدیویی که درشبکۀ پیام‌رسان تلگرام نشر شد، گفته است که روسیه به گونۀ قطع به خاطر این حمله پاسخگو قرار خواهد گرفت.

او یکبار دیگر خواستار فراهم آوری سیستم‌های دافع هوای غربی به نیروهای اوکراینی شد و متحدان غربی خود را ترغیب کرد تا اجازه دهند که تسلیحات دوربردی را که به اوکراین فراهم کرده اند، برای حمله در عمق قلمرو روسیه کار گرفته شود.

زیلینسکی گفت: "به همگان در جهان که قدرت توقف این دهشت را دارند، خطاب می‌کنیم: اوکراین به سیستم‌های دافع هوا و میزایل نیاز دارد، نباید این تسلیحات در انبارها نگهداری شود."

رییس جمهور اوکراین افزود: "برای حفاظت مان از دهشت روسیه، همین اکنون به تسلیحات دوربرد نیاز داریم، نه وقت دیگری. بد بختانه که هر روز تاخیر در این زمینه به مفهوم از دست رفتن جان انسان‌ها است."

گروه

XS
SM
MD
LG