لینک های دسترسی

Breaking News

روزمیری دی‌کارلو آغاز نشست سوم دوحه را مثمر خواند


نشست سوم دوحه ساعت ۶:۴۵ شام یکشنبه به وقت محل با سخنرانی افتتاحیه روزمری دی‌کارلو آغاز شد
نشست سوم دوحه ساعت ۶:۴۵ شام یکشنبه به وقت محل با سخنرانی افتتاحیه روزمری دی‌کارلو آغاز شد

روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح که رهبری سومین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان را به دوش دارد، آغاز این نشست را مثمر خوانده است.

دی‌کارلو ناوقت یکشنبه شب ۳۰ جون (۱۰ سرطان) در شبکه اجتماعی ایکس نگاشته است: " آغاز پرثمر سومین نشست نمایندگان ویژه در امور افغانستان! اولین بار است که چنین بخش متقاطع جامعه جهانی و طالبان با هم ملاقات می‌کنند. برای تعامل اصولی جهت کمک به مردم افغانستان در بسیاری از زمینه‌ها منتظریم."

معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح از حمایت قطر جهت فراهم‌کردن زمینۀ برگزاری این نشست سپاسگزاری کرد.

این نشست ساعت ۶:۴۵ شام یکشنبه به وقت محل با سخنرانی افتتاحیه روزمیری دی‌کارلو آغاز شد و ساعت ۸:۴۵ به پایان رسید. در این نشست ذبیح‌الله مجاهد، رهبر هیات طالبان نیز سخنرانی کرد.

پس از ختم اولین روز این نشست، ذبیح‌الله مجاهد به خبرنگاران گفت که این نشست خوب بود و موضع حکومت طالبان را به اشتراک‌کنندگان ارایه کرد. او گفت که تمام کشورها به همکاری و کمک به افغانستان تعهد کردند و گفتند که از هیچ جانب نظامی علیه حکومت طالبان حمایت نمی‌کنند.

او گفت: "افغانستان طرفدار روابط با جهان است، ما در نتیجه این تفاهمات و تماس با یکدیگر می‌توانیم به افغانستان و مردم آن کمک کنیم، افغانستان در تلاش است تا نگرانی‌هایی که کشورهای جهان دارد، آن را در جامعه خود برطرف کند، اما به ما زمان بدهند و به افغان‌ها در این روند کمک کنند نه اینکه از طریق تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر مردم ما فشار بیاورند."

مجاهد نگرانی اشتراک‌کنندگان نشست در زمینه آموزش دختران و زنان را پذیرفت و گفت که این نگرانی افغان‌ها نیز است.

او گفت: "این یک مساله مردمی و افغانی است، ما به آنان می‌گوییم که خود ما هم تلاش می‌کنیم که به این موضوع راه حل پیدا کنیم، به این قیمت نه که خدای ناخواسته جامعه ما دوباره به جنگ، اختلاف و بدبختی داخل شوند."

به گفتۀ وی، حکومت طالبان می‌خواهد با کشورهایی که در حال تعامل است، تعامل را با آنها تقویت کند و آنهایی که هنوز با آنها تعامل ندارند، نیز به تعامل با افغانستان اهمیت دهند.

محمد بن عبدالعزیز بن صالح الخلیفی، وزیر امور خارجه قطر پس از حضور و سخنرانی در سومین نشست نمایندگان ویژه برای افغانستان، هدف این نشست را تقویت ثبات و امنیت در افغانستان بیان کرد.

قرار است امروز دوشنبه اول جولای (۱۱ سرطان) در دومین روز نشست سوم دوحه، اشتراک‌کنندگان چالش‌ها فراراه تقویت و توسعه سکتور خصوصی در افغانستان و مبارزه با مواد مخدر را در دو جلسه بررسی کنند.

نشست سوم دوحه در حالی جریان دارد که در کشورهای مختلف اعضای جامعه مدنی افغانستان، مدافعان حقوق بشر افغان و فعالان حقوق زن اعتراضاتی را علیه این نشست برگزار کرده و خواهان تحریم آن شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG