لینک های دسترسی

Breaking News

دوجاریک: به رسمیت شناختن طالبان صلاحیت کشورهای عضو ملل متحد است


ستیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد
ستیفن دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد

ستیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد می‌گوید که بر اساس منشور این سازمان،‌ به رسمیت شناخته شدن یک دولت صلاحیت کشورهای عضو ملل متحد است.

دوجاریک روز چهارشنبه ۱۹ اپریل (۳۰ حمل) در یک کنفرانس خبری در مقر سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات اخیر معاون ملل متحد در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت: "به رسمیت شناختن کار کشورهای عضو [ملل متحد] است. این واقعیت مبتنی بر منشور سازمان ملل متحد بوده و جای هیچ سوالی در آن نیست."

امینه محمد، معاون منشی عمومی ملل متحد به تازگی از برگزاری نشست بین‌المللی خبر داد که در آن نمایندگان ویژه همۀ کشورهای جهان برای افغانستان دور یک میز گردهم خواهند آمد. معاون ملل متحد ابراز امیدواری کرد که در این نشست "گام‌های کوچک" در راستای "به رسمیت شناخته شدن" طالبان برداشته شود.

اما سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که خانم محمد در خط مقدم مبارزه برای حقوق زنان و دختران افغانستان قرار دارد. دوجاریک با اشاره به اظهارات اخیر امینه محمد گفت: "او بر ضرورت رویکرد هماهنگ بین‌المللی در خصوص افغانستان تاکید کرده است که شامل یافتن زمینهٔ مشترک بر دیدگاه‌های درازمدت و ارسال پیام واحد به مقام‌های حکومت باالفعل [طالبان] است که زنان افغان جایگاهی را که حق شان است در جامعهٔ افغانستان داشته باشند."

اظهارات معاون ملل متحد سبب واکنش‌های گسترده از سوی افغان‌ها شده و شماری از آنان آن را محکوم کرده اند.

سخنگوی سازمان ملل متحد گفت که قرار است نشستی پشت درهای بسته با میزبانی انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد به تاریخ ۱-۲ ماه می در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شود که در آن شرکت کنندگان، به شمول نمایندگان ویژهٔ‌ کشورها در امور افغانستان،‌ در مورد اهداف مشترک برای یافتن راه حل پایدار به وضعیت افغانستان بحث خواهند کرد.

دوجاریک در خصوص تعامل با طالبان گفت: "منشی عمومی ملل متحد باورمند است که رویکرد مبتنی بر واقعیت‌گرایی، اصول، شکیبایی استراتیژیک و شناسایی چارچوب برای تعامل خلاقانه، انعطاف‌ پذیر و اصولمند اولویت فوری است."

سخنگوی سازمان ملل متحد نگفت که آیا از نمایندگان حکومت طالبان نیز در این نشست دعوت شده است یا نه.

طالبان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند و برخلاف تعهدات قبلی آن گروه که در مقایسه با حاکمیت قبلی شان بر افغانستان -بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ – رویکرد معتدل‌تری را در پیش خواهند گرفت، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده اند.

در تازه ترین اقدام، حکومت طالبان زنان افغان را از کار در ادارات ملل متحد منع کرد. افزون بر این، طالبان دختران و زنان افغان را از آموزش به سویهٔ بالاتر از صنف ششم مکتب و کار در بیرون از منزل به شمول سازمان‌های غیردولتی ملی و بین‌المللی منع کرده اند.

این گروه همچنین بر سیر و سفر،‌ حضور زنان در پارک‌های تفریحی و کلب‌های ورزشی محدودیت وضع کرده است.

تا کنون هیچ کشور، به شمول پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عرب که حاکمیت قبلی طالبان را به رسمیت شناخته بودند، حکومت سرپرست کنونی طالبان را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG