لینک های دسترسی

Breaking News

جیسن هوک: به طالبان نباید مشروعیت داده شود


جیسن هوک، نظامی پیشین امریکایی و مسوول نهاد "دوستان جهانی افغانستان"
جیسن هوک، نظامی پیشین امریکایی و مسوول نهاد "دوستان جهانی افغانستان"

جیسن هوک، نظامی پیشین امریکایی و مسوول نهادی به نام "دوستان جهانی افغانستان" می‌گوید که برای افغان‌های مخالف طالبان لازم است تا تلاش شان را برای ایجاد یک حکومت تبعیدی در بیرون از افغانستان برای مبارزه موثر با طالبان سرعت بخشند.

هوک در صحبت با صدای امریکا گفت که در مشورت با افغان‌ها و دوستان بین‌المللی افغانستان، مکتوبی را ترتیب داده که در آن از جهانیان خواسته شده تا به حاکمیت طالبان در افغانستان مشروعیت ندهند.

او در این مصاحبه گفت که بعضی از کشورها نوع مشروعیت نرم و یا مشروعیت رسمی طالبان را با پذیرش دپلومات‌های آنان آغاز کرده اند که بسیار نگران کننده می‌باشد. او از ایالات متحده و ملل متحد خواست تا این روند مشروعیت نرم را باید پایان دهند.

جیسن هوک گفت: "نامه دادخواهی نهاد ما پس از صحبت با دوستان افغانستان که اضافه تر از ۵۰ فیصد آن افغان بودند بطور گروهی نوشته شده است. درین دادخواهی ما نگرانی های خود را از کوشش‌های زیادی که به خاطر عادی سازی روابط سخت و نرم با رژیم طالبان و حقانی دهشت افگن به حیث یک حکومت از سوی برخی کشور های منطقه صورت گرفته، گنجانیده ایم."

شماری از کشورها از جمله ایران، چین، روسیه و پاکستان به دپلوماتانی که از سوی حکومت طالبان معرفی شده اند، اعتبارنامه داده است.

به باور این نظامی پیشین امریکایی، افغانستان به ماه سپتمبر ۲۰۰۱ برگشته است و تهدیدات زیادی از افغانستان و پاکستان، امنیت جهان را خدشه‌دار می‌کند.

این نظامی پیشین امریکایی همچنین به این باور است که در حال حاضر موضوع افغانستان در واشنگتن برای سیاست‌مداران اهمیت چندانی نداشته و انکشافات مربوط به افغانستان در صورتی‌که در سیاست‌های داخلی امریکا مصرف نداشته باشد، به زودی فراموش می‌شود.

هوک خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را سرآغاز تخطی های متعدد از حقوق بشر، قتل، شکنجه و انتقامجویی از افغان‌هایی می‌داند که با امریکا همکاری کرده بودند.

او تاکید ورزید که باید جلو قدرتمند شدن حکومت طالبان گرفته شود و افغان‌های مخالف حاکمیت طالبان باید با استفاده از نمایندگی های سیاسی افغانستان در شماری از کشورها و با ایجاد شوراهای با صلاحیت در کشورهای منطقه و گسترش تماس با مردم در داخل افغانستان یک نوع حکومت در تبعید را شکل بدهند.

شرح کامل این مصاحبه را در اینجا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG