لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد حقایق حمله داعش بر مسجد امام زمان پلخمری را گردآوری می‌کند


به دنبال وقوع یک انفجار بر مسجد امام زمان در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان، دفتر هیات معاونت ملل متحد می‌گوید که حقایق این حمله را گردآوری می‌کند.

یوناما با نشر اعلامیه‌ای ضمن نکوهش این حمله و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، گفته است: "ما در ساحه کار می‌کنیم تا حقایق مربوط به حادثه را دریابیم".

انفجاری هنگام ادای نماز جمعه در مسجد امام زمان که مربوط اهل تشیع است، در شهر پلخمری به وقوع پیوست که به گزارش رویترز شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) مسوولیت آن را پذیرفته است.

مصطفی هاشمی، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بغلان کشته‌شدن هفت نفر و جراحت ۱۷ تن دیگر را در این حمله تایید کرده است.اما شاهدان رویداد رقم تلفات را چند برابر از آنچه مقامات طالبان تایید کرده اند، بیان می‌کنند.

برخی رسانه‌های محلی افغانستان گزارش دادند که نوعیت این حمله انتحاری بوده که بیش از ۳۰ کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشته است.

اما طالبان هنوز در مورد نوعیت این انفجار معلوماتی با رسانه‌ها شریک نکرده اند.

واکنش‌ها

ریچارد بنیت، نماینده ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان ناوقت روز جمعه، ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) با نشر پیامی شبکه اجتماعی ایکس حمله بر مسجد شیعیان را در شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان که داعش مسوولیت آن را پذیرفت. به شدت نکوهش می‌کند.

بنیت با خانواده‌های قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده و نگاشته است: "شیعیان در افغانستان که پیهم مورد حمله قرار می‌گیرند، برای جلوگیری حملات، حفاظت و حسابدهی نیاز دارند".

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایالات متحده در امور حقوق بشر، زنان و دختران در افغانستان نیز در شبکه اجتماعی ایکس با خانواده‌های حمله روز جمعه اظهار غم‌شریکی کرده است.

امیری نگاشته است: "حملات به جامعه شیعه تهدیدی برای تنوعی است که افغانستان را تعریف می‌کند. این وحشت باید متوقف شود. رنج کافی بوده است".

علاوه بر اینکه مقامات خارجی و سازمان‌های بین‌المللی را محکوم کرده اند، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای مصالحه ملی در نظام قبل نیز با پیام‌های جداگانه این حمله را به شدت محکوم کرده اند.

سید جعفر مهدوی، نماینده سابق پارلمان افغانستان نیز در شبکه اجتماعی ایکس ضمن محکومیت این حمله با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است. بر اساس ادعای وی در این حمله بیش از ۴۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند.

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در آگست ۲۰۲۱ میلادی، مقام‌های طالبان همواره از تامین امنیت سراسری سخن گفته اند، اما در بیش از دو سال گذشت، ولایات مختلف افغانستان شاهد حملات مرگبار بوده است.

پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان،‌ شاخه‌ای خراسان داعش در چندین سال پیهم ظاهراً رقیب طالبان برای کسب قدرت تلقی شده است.

اما این گروه از چندین سال به این سو، مسوولیت مرگبارترین حملات را بر ضد پیروان اهل تشیع، به ویژه اقلیت قومی هزاره‌ را در افغانستان بر عهده گرفته است. با وجود آنکه این گروه در کشتار اعضای اهل تسنن نیز کوتاهی نکرده است.

تندروان داعش این اقلیت قومی مذهبی را در مساجد، شفاخانه، مکاتب، در جریان تظاهرات و سایر امکان عامه نه تنها هدف مرگبارترین حملات قرار داده اند،‌ بلکه به اسرع وقت، بدون ارایه دلیل و توجیه، مسوولیت این حملات خونین را نیز بر عهده گرفته اند.

گروه

XS
SM
MD
LG