لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات باران‌ و سیلاب‌های اخیر در افغانستان به ۵۸ کشته افزایش یافت


آرشیف - مراسم تدفین یکی از قربانیان سیلاب‌های اخیر در ولسوالی لعل‌پور ننگرهار
آرشیف - مراسم تدفین یکی از قربانیان سیلاب‌های اخیر در ولسوالی لعل‌پور ننگرهار

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که آمار تلفات طوفان‌ها و بارندگی‌های شدید و سیلاب‌های ناگهانی در شرق و شمال‌شرق افغانستان افزایش یافته است.

این اداره ملل متحد روز یکشنبه ۲۱ جولای (۳۱ سرطان) در گزارشی گفته است: "تا به امروز، تعداد تلفات گزارش شده به ۵۸ کشته و ۳۸۰ مجروح افزایش یافته است."

نهادهای امدادرسان گفته اند که وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت طالبان، ۱۰۰هزار افغانی برای ۲۷ خانواده‌ای که خویشاوندان خود را از دست داده اند توزیع کرده است و علاوه بر این ۱۰ تا پنج‌هزار افغانی به زخمیان بر اساس شدت جراحات شان تخصیص داده است.

در گزارش آمده است که شرکای بشردوستانه در پی این حوادث ناگهانی که به تاریخ ۱۵ و ۱۶ جولای در چندین ولسوالی در ولایت‌های بدخشان، بغلان، کنر، لغمان، ننگرهار و نورستان به وقوع پیوست، تلاش‌های خود را برای رسیدگی به آسیب‌دیدگان افزایش داده اند.

گزارش گفته است: " تا کنون، تیم‌های ارزیابی مشترک یک‌هزار و ۹۵۲ خانواده آسیب‌دیده را در سراسر ولایت‌های ننگرهار، کنر و لغمان ارزیابی کرده اند و ارزیابی‌های بیشتر ادامه دارد".

بر اساس این گزارش، علاوه بر تخریب منازل مسکونی و زیرساخت‌ها در مناطق آسیب‌دیده، ۵۵۰ خیمه در کمپ عمری در نزدیکی مرکز پذیرش در گذرگاه مرزی تورخم، نیز تخریب شده و طوفان، بارندگی و سیلاب مخازن آب، بهداشت،‌ سیستم‌های نور، سولرهای خورشیدی و حمام‌ها را نیز تخریب کرده است.

ملل متحد گفته است که در تمام ولایت‌های آسیب‌دیده، خانواده‌ها به غذا، سرپناه، بهداشت و خدمات شستشو از جمله آب پاک آشامیدنی نیاز دارند.

به گفتۀ این سازمان، خطرات حفاظتی و سلامتی برای کسانی که در کمپ‌های باز یا زیر سرپناه موقت زندگی می‌کنند، نگران کننده است.

علاوه بر این ملل متحد تاکید کرده است که خدمات صحت روانی و حمایت روانی اجتماعی نیز برای خانواده‌هایی که بیشترین آسیب را دیده اند، نیاز است.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان چهار روز پیش گزارش داد که ۴۰۰ خانواده در ننگرهار، ۲۷۷ خانواده در لغمان و ۵۰ خانواده دیگر نیز در کنر از سیلاب‌های اخیر متاثر شده اند.

ملل متحد گفته است که افغانستان به شدت در برابر تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر است و تنها در سال جاری تاکنون بیش از ۱۴۵هزار نفر از باران‌های شدید و سیل متاثر شده اند.

به گفتۀ ملل متحد، از آغاز امسال ۳۳ ولایت شاهد حوادث طبیعی بوده اند و این حوادث طبیعی سبب شده تا شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری افزایش یابد.

نیازمندی‌های بشری در افغانستان در حالی رو به افزایش است که نهادهای امدادرسان به شمول ادارات ملل متحد برای تطبیق برنامه‌های امدادرسانی در این کشور از قبل با کمبود بودجه مواجه اند.

ملل متحد گفته است که تا اکنون حدود ۷۲۰ میلیون دالر دریافت کرده است که کمتر از یک چهارم نیاز این سازمان است. ملل متحد جهت تطبیق برنامه‌های امدادرسانی به نیازمندان در افغانستان برای سال ۲۰۲۴ میلادی ۳.۱ میلیارد دالر درخواست داده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG