لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۷۳۴ خانواده سیلاب‌زده در شرق افغانستان به کمک‌های فوری نیاز دارند


سیلاب‌های اخیر در شرق افغانستان بیش از ۴۰ کشته و اضافه از ۳۴۰ زخمی برجا گذاشته است.
سیلاب‌های اخیر در شرق افغانستان بیش از ۴۰ کشته و اضافه از ۳۴۰ زخمی برجا گذاشته است.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، می‌گوید که دفتر هماهنگی امور بشری این سازمان با شرکایش برای رسیدگی به سیلاب‌زدگان در شرق افغانستان حضور دارند و با مقامات حکومت طالبان برای امدادرسانی در حال هماهنگی استند.

اوایل هفته روان توفان، بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در ولایت‌های ننگرهار، کنر و لغمان در شرق افغانستان و نیز شماری از ولایت‌های شمال‌شرقی افغانستان متاثر کرده است.

دوجاریک روز پنجشنبه ۱۸ جولای (۲۸ سرطان) در یک نشست خبری در نیویارک گفت: "...۵۷۳ خانه ویران یا آسیب دیدند. همکاران بشردوستانه به ما می‌گویند که ۷۳۴ خانواده به کمک‌های بشری فوری نیاز دارند.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان که روز پنجشنبه ۱۸ جولای (۲۸ سرطان) نشر شد، سیلاب‌های اخیر در شرق افغانستان بیش از ۴۰ کشته و اضافه از ۳۴۰ زخمی برجا گذاشته است.

همچنا دوجاریک افزود که مرکز پذیرش در گذرگاه مرزی تورخم که به عنوان نقطه ورودی اصلی برای افرادی که از پاکستان باز می‌گردند، به شدت آسیب دیده، طوری که تاسیسات آب و بهداشت و نیز ۴۰۰ خیمه در یک کمپ مجاور آسیب دیده یا تخریب شده است.

دوجاریک افزود: "در حالی که ارزیابی‌ها ادامه دارد، شرکای بشردوستانه ما نه تیم سیار صحی و تغذیه را مستقر کرده اند، همچنان شرکای صحی ما تجهیزات طبی را برای شفاخانه ولایتی ننگرهار و شفاخانه فاطمه زهرا فراهم کرده اند".

به گفتۀ سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، افغانستان به شدت در برابر تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر است و تنها در سال جاری تاکنون بیش از ۱۴۵هزار نفر تحت از باران‌های شدید و سیل متاثر شده اند.

او افزود که برای حمایت از افراد آسیب‌دیده از سیل و محافظت از خانواده‌هایی که در فضای باز یا پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند، به بودجه بیشتری نیاز است.

در این حال، کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان با نشر گزارشی، وضعیت در مناطق سیلاب‌زده در ولایت‌های ننگرهار، کنر و لغمان را وخیم توصیف کرده است.

همچنان این کمیشنری گفته است که ۴۰۰ خانواده در ننگرهار، ۲۷۷ خانواده در لغمان و ۵۰ خانواده دیگر نیز در کنر از سیلاب‌های اخیر متاثر شده اند.

در گزارش این اداره ملل متحد آمده است:‌ "هم شرکا [نهادهای امدادرسان] و هم خانواده‌های آسیب‌دیده در مناطق سیلاب‌زده منابع لازم برای شروع حمایت‌های پناهگاه انتقالی و بلندمدت را ندارند. ۲۱.۸ میلیون دالر برای حمایت از آسیب پذیرترین خانواده‌ها در تعمیر و بازسازی خانه هایشان فوری نیاز است".

نیازمندی‌های بشری در افغانستان در حالی رو به افزایش است که نهادهای امدادرسان به شمول ادارات ملل متحد برای تطبیق برنامه‌های امدادرسانی در این کشور از قبل با کمبود بودجه مواجه اند.

دوجاریک گفت که تا اکنون ملل متحد حدود ۷۲۰ میلیون دالر دریافت کرده است که کمتر از یک چهارم نیاز این سازمان است.

ملل متحد جهت تطبیق برنامه‌های امدادرسانی به نیازمندان در افغانستان برای سال ۲۰۲۴ میلادی ۳.۱ میلیارد دالر درخواست داده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG