لینک های دسترسی

Breaking News

جت‌های جنگی امریکا یک شی ناشناخته را بر فراز کانادا سرنگون کرد


جستن ترودو، صدراعظم کانادا روز شنبه ۱۱ فبروری (۲۲دلو) گفت که در یک عملیات مشترک با ایالات متحده یک شی ناشناخته شده را که در ارتفاعات بالا بر فراز کانادا در حرکت بود، سرنگون کردند.

ترودو در تویتی گفت: "طیاره‌های کانادایی و امریکایی [به طرف این شی] شتافتند و سرانجام یک جت اف -۲۲ امریکایی با موفقیت بر شی شلیک کرد."

صدراعظم کانادا افزود که نیروهای کانادایی در منطقهٔ یوکون "اکنون بقایای شی را بازیابی و تجزیه و تحلیل خواهند کرد."

ترودو در مورد این شی ناشناخته شده جزییات بیشتر ارایه نکرده اما گفته است که با جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده در مورد آن صحبت کرده است.

این شی ناشناخته‌ در حالی روز شنبه بر فراز یوکون در مرز با ایالت آلاسکا سرنگون شد که قصر سفید روز جمعه ۱۰ فبروری (۲۱ دلو) اعلام کرد که یک طیارهٔ جت امریکایی یک شی ناشناختهٔ را که در ارتفاعات بالا بر فراز ایالت آلاسکا در حرکت بود، هدف قرار داد.

وزارت دفاع ایالات متحده روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات جستجو و بازیابی بقایای شی سرنگون شده ادامه دارد، اما "سرد باد، برف و روشنی کوتاه مدت روز" در قطب شمال مانع پیدا کردن آن شده است.

این وزارتخانه گفته است که "فعالیت‌ بازیابی روی آب‌های یخ زده جریان دارد"و افزود که پنتاگون نمی‌تواند " جزییات بیشتری در مورد شی، از جمله قابلیت‌ها، هدف یا منشأ آن را ارایه کند".

پیش از سرنگونی این دو شی ناشناخته به روزهای جمعه و شنبه، ایالات متحده گفت که یک بالون جاسوسی چین توسط یک طیارهٔ جت امریکایی روز شنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) بر فراز کارولینای جنوبی از بین برده شد.

وزارت دفاع ایالات متحده روز چهار شنبه هشتم نومبر گفت که ادارات استخباراتی ایالات متحده نتیجه‌گیری کرده اند که بالون مظنون جاسوسی چین که به تازگی وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود،‌ بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین است.

اما چین روز پنجشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) گفت که اتهامات امریکا مبنی بر اینکه بالون سرنگون شده بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین بوده، "جنگ اطلاعاتی علیه چین" است. چین تاکید کرده که این بالون برای مقاصد هواشناسی غیرنظامی کار گرفته شده و اشتباهاً وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG