لینک های دسترسی

Breaking News

کانگرس ایالات متحده در مورد رقابت بین امریکا و چین تحقیقات آغاز کرد


قانونگذاران ایالات متحده روز سه شنبه ۲۸ فبروری (۹ حوت) با جلسات استماعیه فعالین حقوق بشر چینی و مشاورین پیشین امنیت ملی، تحقیقات دو ساله‌ای را در مورد رقابت استراتژیک ایالات متحده با چین آغاز کردند.

چندین هفته بعد از این که ایالات متحده یک بالون جاسوسی چینی را بر فراز سواحل ایالت کارولاینای جنوبی از بین برد، کانگرس امریکا کمیتهٔ ویژه درمورد رقابت استراتژیک بین واشنگتن و بیجینگ را ایجاد کرد.

مایک گالاگر، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، گفت: "این وضعیت، مبارزه برای بقا در مورد این است که حیات در قرن ۲۱ چگونه خواهد بود. اساسی ترین آزادی ها در معرض خطر است. حزب کمونیست چین روی این دیدگاه خود برای آینده شدیداً تمرکز کرده است."

گالاگر کمیته ریاست کمیتهٔ ۲۴ عضوی را بر عهده دارد که بسیاری اعضای آن می گویند این کمیته باید الگویی از همکاری دو حزب جمهوری خواه و دموکرات باشد.

راجا کریشنا مورتی، عضو دموکرات مجلس نمایندگان، گفت: "ما باید بپذیریم که حزب کمونیست چین می خواهد ما منقسم، دو حزبی و متعصب باشیم. در واقع، حزب کمونیست چین آروزی این را دارد."

اما قانونگذاران هشدارهایی را از سوی مشاورین امنیت ملی دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده امریکا شنیدند که گفته اند ایالات متحده باید سریع وارد عمل شود.

هربرت ریموند مک مستر، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده، گفت: "در اوایل سال جاری جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده امریکا تاکید کرد که امریکا با چین در رقابت است نه در منازعه. اما کارشناسان در جلسه دیروز کمیته ویژه مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا گفتند که دیدگاه بیجینگ این طور نیست."

بررسی وسیع این کمیته به دیدگاه های جدید درمورد تهدیدات امنیتی اجازه می دهد. دن نیوهوس قانونگذار جمهوریخواه امریکا به صدای امریکا گفت که او درمورد خریداری زمین توسط چین در مناطق زراعتی ایالات متحده امریکا نگران است.

دن نیوهوس، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان، گفت: "آیا شما چیزی را خطرناک تر از به دست گرفتن تامین مواد غذایی مان تصور کرده می توانید – شاید تنها یک ارتباط در زنجیره تامین موادغذایی تصور کنید – در یک منازعه بالقوه با کسی که دوست ما نیست معامله می‌شود."

اعضای این کمیته به صدای امریکا گفتند که موضوع بالون تجسسی چین تنها بخش کوچکی از یک تهدید امنیتی بیجینگ علیه واشنگتن است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده امریکا پیش نویس قانونی را برای تصویب ارایه کرده است که به رییس جمهور بایدن اجازه می دهد تا استفاده از اپلیکیشن چینایی تیک تاک را در امریکا ممنوع اعلام کند.

XS
SM
MD
LG