لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و بریتانیا تقاضای اوکراین مبنی بر کاهش محدودیت‌ها برای حمله بر روسیه را بررسی می‌کنند


از راست به چپ: دیوید لامی، وزیر خارجهٔ بریتانیا، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
از راست به چپ: دیوید لامی، وزیر خارجهٔ بریتانیا، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

ایالات متحده و بریتانیا امروز ۱۱ سپتمبر (۲۱ سنبله) تعهد کردند که تقاضای اوکراین برای کاهش محدودیت‌ها جهت راه اندازی حملات در داخل خاک روسیه با استفاده از تسلیحات غربی را "فوراً" بررسی کنند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفته است که واشنگتن تقاضاهای اوکراین را در این خصوص به گونهٔ فوری بررسی خواهد کرد و این موضوع به روز جمعه در واشنگتن در جریان ملاقات جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده با کییر استارمر، صدر اعظم بریتانیا، به بحث گرفته خواهد شد.

اما بایدن که قویاً از اوکراین حمایت می‌کند، پیش از این گفته بود که برای جلوگیری از تنش مستقیم میان ایالات متحده و روسیه محتاطانه عمل خواهد کرد.

بریتانیا که همواره بر کاهش محدودیت‌ها برای استفاده از تسلیحات غربی بر خاک روسیه تاکید کرده است، صدها میزایل جدید دافع هوا را در جریان سال جاری به اوکراین فراهم خواهد کرد.

در همین حال، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین گفت: "مهم است تا دلایل اوکراین شنیده شود. این شامل تسلیحات دوبرد، اکمال لوا‌های محاربوی در خطوط مقدم جنگ و در مجموع استراتیژی تامین صلح عادلانه است."

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی در رابطه به واکنش روسیه در این خصوص گفت که به این اقدام پاسخ "مناسب" ارایه خواهد شد، اما جزییاتی در این خصوص ارایه نکرد.

این در حالی است این دو کشور قبل از رسیدن فصل زمستان کمک‌های جدید به ارزش ۱.۵ میلیارد دالر را با اوکراین تعهد کرده اند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده و دیوید لامی، همتای بریتانیایی‌اش همبستگی خود را در یک دیدار نادر مشترک به کیف نشان دادند. این دو دپلومات در یک سفر مشترک نه ساعته توسط قطار آهن از پولند به اوکراین رفتند.

این در حالی است که نگرانی‌ها روی وضعیت در میدان جنگ و بی‌سرنوشتی آیندهٔ موقف ایالات متحده در خصوص جنگ، افزایش یافته است.

خریداری ظاهری میزایل‌های جدید کوتاه برد ایرانی توسط روسیه، قدرت نظامی مسکو را در حالی افزایش داده که انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده می‌تواند منتج به تغییر دراماتیک توسط حامیان عمدهٔ‌ اوکراین شود.

بلینکن گفت که ایالات متحده کمک‌های اقتصادی تازه به ارزش ۷۱۷ میلیون دالر به اوکراین را پیشنهاد می‌کند. نصف این کمک‌ها برای حمایت از زیربنای برق اوکراین است که در نتیجهٔ حملات روسیه صدمه دیده است.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه را متهم کرده گفت که وی از سرمای زمستان به عنوان اسلحه علیه مردم اوکراین استفاده می‌کند. او در صحبت به خبرنگاران در کیف گفت: "حمایت ما کم‌رنگ نخواهد شد، اتحاد ما نخواهد شکست".

وزیر خارجهٔ بریتانیا نیز یک بار دیگر تعهد کشوراش را با اوکراین تصریح کرد و کمک‌های جدید اقتصادی ۷۸۲ میلیون دالری با اوکراین را تعهد کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG