لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده پایگاه نظامی‌اش را در جاپان ارتقا می‌دهد


از راست به چپ، مینورو کیهارا، وزیر دفاع، یوکو کامیکاوا، وزیر خارجۀ جاپان، انتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده
از راست به چپ، مینورو کیهارا، وزیر دفاع، یوکو کامیکاوا، وزیر خارجۀ جاپان، انتونی بلینکن، وزیر خارجه و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده

ایالات متحده طرح‌ ارتقای قوماندانی نظامی این کشور را در جاپان اعلام کرده و گفت که این امر همکاری میان نیروهای دو کشور را در حالی عمیق خواهد کرد که واشنگتن و توکیو، چین را "بزرگترین آزمون استراتیژیک در منطقه" خواندند.

این انکشاف به دنبال مذاکرات امنیتی میان انتونی بلینکن، وزیر خارجه، و لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، با همتایان جاپانی شان اعلام شد.

آستن پس از مذاکرات دو به دو با مقامات جاپانی گفت که ایالات متحده ضمناً ماموریت‌های نظامی و مسوولیت‌های عملیاتی خود را در جاپان گسترش می‌دهد.

او گفت که این گسترده‌ترین تغییر در قوماندانی نیروهای امریکایی در جاپان پس از ایجاد آن خواهد بود و به گفتۀ او "در طول ۷۰ سال روابط نظامی امریکا با جاپان، این یکی از قویترین بهبود" خواهد بود.

وزیران دو کشور در یک بیانیۀ مشترک گفتند که ساختار جدید این قوماندانی به گونۀ موازی با طرح‌های جاپان برای ایجاد یک قوماندانی مشترک تا ماه مارچ سال ۲۰۲۵ تطبیق خواهد شد.

این طرح‌های تازه در میان اقداماتی است که این دو کشور برای رسیدن به "ماحول رو به ظهور امنیتی" ناشی از تهدیدات مختلف چین، اتخاذ می‌کنند.

هر دو کشور در این بیانیه، برخورد "تحریک آمیز بیجینگ در آب‌های جنوب و شرق چین، تمرینات مشترک نظامی با روسیه و گسترش سریع زراد خانۀ تسلیحات هسته‌ای چین" را به انتقاد گرفته اند.

وزیران ایالات متحده و جاپان گفته اند که "پالیسی خارجی بیجینگ در پی تغییرشکل نظم بین المللی به سود چین است، به هر قیمتی که باشد."

آنان گفته اند که این روش چین مایه "نگرانی عمیق" متحدین و جامعۀ بین المللی است.

وزارت خارجۀ چین تا زمان نشر این گزارش در این خصوص واکنش نشان نداده است.

با آنهم، وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگاران گفت که ارتقای این پایگاه نظامی بر اساس تهدیدات چین نبوده بلکه بازتاب دهندۀ تمایل متحدین برای کار موثرتر و نزدیک با همدیگر است.

در پایگاه نظامی ایالات متحده در جاپان ۵۴۰۰۰ نظامی و صدها طیارۀ امریکایی مستقر است و پس از ارتقا، رهبری آنرا یک دگرجنرال امریکایی به عهده خواهد داشت.

گروه

XS
SM
MD
LG