لینک های دسترسی

Breaking News

آیا معاونان تکت‌های انتخاباتی نقش تعیین کننده در نتایج انتخابات امریکا دارند؟


اکنون که نامزدان دموکرات و جمهوریخواه ریاست جمهوری ایالات متحده، معاونان تکت‌های انتخاباتی خود را برگزیده اند، پرسش این است که گزینش معاونان تا چه حد می‌تواند در نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه نومبر، اثرگذار باشد.

کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری و نامزد احتمالی دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، تم والز، والی مینسوتا را به روز سه شنبه به عنوان معاون تکت انتخاباتی اش، معرفی کرد. هریس گفت:"در ایالت خود، او [والز] یک ریيس اجرایی نمونه بوده است و با داشتن تجربه، اطمینان می‌دهم که تم والز در روز اول آمادهٔ انجام کار خواهد بود."

در همین حال، دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، با آنکه بر سابقهٔ سیاسی جیمز دیوید ونس، معاون تکت انتخاباتی خود می‌بالد، اخیراً گزینش معاون تکت‌های انتخاباتی را کم اهمیت جلوه داد.

ترمپ گفت: "به خوبی مستند شده است که معاون ریاست جمهوری، در انتخابات، هیچ تاثیری نداشته است. منظورم این است که تقریباً هیچ تاثیری ندارد. مهم نامزد ریاست جمهوری است."

کارشناسان می گویند که دلیل آن این است که معاون ریاست جمهوری، زیر نظر رییس جمهور ایالات متحده کار می کند و در مورد نقش شان اکثراً درک نادرست صورت می گیرد.

اما در صورتی که یک رییس جمهور توان انجام ماموریت را نداشته باشد، بر اساس قانون ایالات متحده، معاون ریاست جمهوری اولین فردی است که امور مملکت را اداره می کند و کلید پیشبرد اجندای سیاسی حزب خود تلقی می‌شود.

جول گولدستاین، کارشناس امور مربوط به معاونین ریاست جمهوری امریکا می‌گوید:"نقش آنان این است تا به عنوان یک زیردست عمل کنند، پالیسی‌های ریيس جمهور را تعقیب و ترویج کنند و توانایی ریيس جمهور را به عنوان یک رهبر ملی و بین‌المللی گسترش دهند."

ولی این کارشناس، نقش معاونان را در تقویت و یا آسیب رساندن به تکت‌های انتخاباتی رد نمی‌کند.

در این دور انتخابات، اعتبار تم والز و تمرکزش بر اقتصاد خانواده محور، از جمله مواردی است که کاملا هریس بر آن شرط بندی می‌کند.

الیزابت کلیمنز، جامعه شناس در دانشگاه شیکاگو گفت: "طرفداری از خانواده، به معنی کنترول تولید مثل نیست. بلکه به معنی حمایت از خانواده‌ها در عرصهٔ اقتصادی، تعلیمی، ارایهٔ خدمات صحی و فراهم کردن زمینه کار و سرپناه، می باشد."

در عین حال، برخی از تحلیلگران می‌گویند که جی دی ونس، در ترویج دیدگاه جهوریخواهان کمک خواهد کرد.

پیتر لوج، از فاکولته رسانه‌ها و امور عامه در دانشگاه جورج واشنگتن گفت: "جمهوریخواهان به این عقیده اند که امریکا یک زمان کشوری بود که اگر در آن زحمت می‌کشیدید و مطابق قواعد عمل می‌کردید، موفق بودید - و می‌گویند که آن امریکا دیگر وجود ندارد، اما به باور آنان که اگر به جمهوریخواهان رای داده شود، آن امریکا دوباره ظهور می‌کند."

حتا اگر معاونان تکت‌های انتخاباتی نقش بارزی در انتخابات هم نداشته باشند، تحلیلگران می‌گویند که رای‌دهندگان به این توجه خواهند داشت که معاونان تکت‌های کنونی تاچه حد به نگرانی‌های آنان گوش می دهند و به آن رسیدگی می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG