لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: فقط چهار میلیون نیازمند را در افغانستان حمایت می‌توانیم


بر اساس آمار ملل متحد بیش از ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیازمند اند
بر اساس آمار ملل متحد بیش از ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیازمند اند

برنامه جهانی غذا (WFP) می‌گوید که به دلیل کمبود بودجه فقط می‌تواند از چهار میلیون نفر نیازمند در افغانستان حمایت کند.

برنامه جهانی غذا روز گذشته ششم جون (۱۶ جوزا) در کابل به افراد فقیر و نیازمند مواد غذایی توزیع کرد و با تویتی گفت که کمک‌های این اداره فقط چهار میلیون را پوشش می‌دهد، در حالی که ۱۵ میلیون نفر در این کشور نمی‌دانند "وعدۀ غذایی بعدی شان از کجا خواهد آمد".

در همین حال، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که افغانستان همچنان شاهد بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان است.

اوچا گفته است که در سال روان میلادی، بیش از دو سوم جمعیت افغانستان (۲۸.۳ میلیون نفر) برای زنده‌ماندن به کمک‌های بشری امدادگران بین‌المللی نیاز دارند، چون این کشور سومین سال متوالی خشکسالی و دومین سال رکود شدید اقتصادی را تجربه می‌کند.

این در حالی است که ملل متحد و اداره‌های امدادرسان بشری پیشنهاد مالی کمک‌ها به افغانستان را در سال ۲۰۲۳ از ۴.۶ میلیارد دالر به ۳.۲ میلیارد دالر کاهش دادند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) روز دوشنبه پنجم جون (۱۵ جوزا) با نشر بیانیه‌ای گفت که محدودیت‌های طالبان بر کار زنان امداد رسان در این "تغییر عملیاتی" دخیل بوده است.

حکومت طالبان در نزدیک به دو سال گذشته، محدودیت‌های فراوانی را بر کار، آموزش و فعالیت‌های اجتماعی زنان در افغانستان وضع کرده اند.

طالبان نه تنها زنان را از کار در دفاتر دولتی، سازمان‌های غیرحکومتی و دفاتر ملل متحد، بلکه از رفتن به مکتب و پوهنتون نیز منع کرده اند. این گروه فقط دختران را تا صنف ششم اجازه رفتن به مکتب می‌دهند. علاوه بر آن، زنان از رفتن به پارک‌های تفریحی،‌ حمام عمومی و کلپ‌های ورزشی، نیز منع شده اند.

طالبان می‌گویند که بر اساس "شریعت اسلامی و فرهنگ افغانی" به زنان اجازه کار و تحصیل می‌دهند.

سازمان‌های امدادرسان هشدار داده اند که ممانعت بر کار امدادرسانان زن در افغانستان، رسانیدن و توزیع کمک‌ها را به افغان‌هایی که به شدت نیازمند کمک اند، متاثر کرده است.

XS
SM
MD
LG