لینک های دسترسی

Breaking News

برداشت گندم دسترسی به غذا را در افغانستان بهبود می‌بخشد – گزارش


انتظار می‌رود که دسترسی به غذای خانواده‌ها با برداشت مداوم در اکثر مناطق روستایی افغانستان بهبود یابد
انتظار می‌رود که دسترسی به غذای خانواده‌ها با برداشت مداوم در اکثر مناطق روستایی افغانستان بهبود یابد

شبکه سیستم های هشدار اولیه قحطی با نشر گزارشی زیر نام "چشم‌انداز امنیت غذایی افغانستان جون ۲۰۲۴ تا جنوری ۲۰۲۵" گفته است که برداشت گندم دسترسی به غذا را در افغانستان به ویژه در مناطق روستایی این کشور بهبود می‌بخشد.

بر اساس گزارش این شبکه موسوم به Famine Early Warning) Systems Network ) که زیر مجموعۀ اداره انکشافی ایالات متحده (USAID) است، انتظار می‌رود نتایج بحران سطح سوم (IPC Phase 3) در افغانستان از جون تا سپتمبر ۲۰۲۴ به پایان برسد.

در سطح سوم بحران، برخی از خانواده‌ها غذای کافی مصرف نمی‌کنند و سطح بالایی از سوتغذیه دارند. برخی دیگر نیز استراتژی‌های مقابله‌ای برگشت‌ناپذیر، مانند فروش دارایی‌هایی که معیشت آنها را تامین می‌کند، در پیش می‌گیرند.

در این گزارش که امروز شنبه ششم جولای (۱۶ سرطان) نشر شد، آمده است: "انتظار می‌رود که دسترسی به غذای خانواده‌ها با برداشت مداوم در اکثر مناطق پایین‌تر کشور بهبود یابد، که از طریق بهبود درآمد فصلی معمولی مرتبط با در دسترس بودن فرصت‌های اشتغال گاه به گاه حمایت می‌شود".

اما فیوزنت گفته است که سیلاب‌های اخیر، اثرات طولانی خشکسالی و شرایط بد اقتصاد کلان مانع دسترسی خانوارده‌ها به غذا و درآمد شده است.

بر بنیاد گزارش، سیلاب‌زدگان اخیر در مناطق شمال‌شرقی، شمالی و غربی افغانستان، به دلیل از دست دادن محصولات و مواشی شان، به احتمال زیاد به کمک‌های غذایی بشردوستانه اضطراری نیاز خواهند داشت.

همچنان گزارش از باقی‌ماندن پیامدهای بحران سطح سوم در برخی مناطق از اکتوبر ۲۰۲۴ تا جنوری ۲۰۲۵ خبر داده و گفته است که سایر مناطق افغانستان هنوز هم از رهگذر دسترسی به غذا تحت فشار قرار خواهند داشت.

گزارش گفته است:‌ "انتظار می‌رود بارش‌های کمتر از حد متوسط در اواخر سال ۲۰۲۴ بر فرصت‌های نیروی کار زراعتی تاثیر بگذارد، اما خانواده‌ها همچنان احتمالاً گندم زمستانی را با نرخ‌های متوسط می‌کارند تا تولید را به حداکثر برسانند".

شبکه فیوزنت همچنان پیش‌بینی کرده است که عدم مصوونیت غذایی حاد احتمالاً به صورت فصلی در این دوره افزایش می‌یابد، زیرا دسترسی خانواده‌ها به فرصت‌های درآمدزا در شهرها و برخی مناطق مرتفع شمالی و مرکزی افغانستان در زمستان کاهش می‌یابد.

این شبکه گفته که مردم در ارتفاعات مرکزی و شمالی، نواحی شهری، خانواده‌های زلزله‌زده در هرات، و عودت کنندگان از پاکستان که بیشتر در جنوب و شرق افغانستان اسکان دارند، وضعیت نگران‎کننده خواهند داشت.

در گزارش فیوزنت آمده است: "انتظار می‌رود که نیازهای کمک‌های غذایی بشردوستانه به ‌صورت فصلی در طول دوره پیش‌بینی [جون ۲۰۲۴ تا جنوری ۲۰۲۵] افزایش یابد، به‌ویژه در طول زمستان، زیرا خانواده‌ها ذخایر غذایی خود را از برداشت ۲۰۲۳/۲۰۲۴ به اتمام می‌رسانند و فرصت‌های کسب درآمد محدود است".

گزارش پیش‌بینی کرده است که در اوایل سال ۲۰۲۵ فصل گرسنگی در افغانستان به اوج خود می‌رسد و تخمین زده می شود که هشت تا نه میلیون نفر هنوز تا جنوری ۲۰۲۵ به کمک‌های غذایی نیازمند شوند.

این در حالی است که اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گفته است که تنها ۲۲.۸ درصد از بودجه درخواستی را برای ارایه کمک‌های بشری به نیازمندان افغان در سال ۲۰۲۴ از جامعه جهانی دریافت کرده که این کمبود منجر به قطع کمک‌ها به میلیون‌ها افغان نیازمند شده است.

بر بنیاد این گزارش، کمبود بودجه سبب شده است تا کمک‌های غذایی برای ۵.۲ میلیون نیازمند در افغانستان قطع شود.

گروه

XS
SM
MD
LG