لینک های دسترسی

Breaking News

انفجارات در لبنان؛ قصر سفید علیه تشدید تنش‌ها در شرق میانه هشدار داد


انفجار در فروشگاه تلیفون‌های دستی در لبنان
انفجار در فروشگاه تلیفون‌های دستی در لبنان

قصر سفید روز چهارشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله) پس از انفجارات دو روز پی در پی در لبنان، به تمام جوانب علیه تشدید تنش‌ها در شرق میانه هشدار داد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، به خبرنگاران گفت: "ما هنوز هم نمی‌خواهیم شاهد هیچ گونه تشدید تنش‌ها باشیم. ما اصلاً معتقد نیستیم که راه حل این بحران که در آن قرار داریم، عملیات بیشتر نظامی باشد."

کربی افزود که واشنگتن به این باور است که دپلوماسی بهترین راه جلوگیری از تشدید تنش‌ها و جلوگیری از بازشدن یک جبههٔ دیگر در لبنان است.

انفجارات دستگاه‌های پیام‌رسانی، مخابره و وسایلی که با نور آفتاب چارج می‌شود، در دو روز گذشته در لبنان دست‌کم ۳۷ کشته و بیش از ۳۰۰۰ زخمی برجا گذاشته است.

کربی در پاسخ به پرسشی در این مورد که آیا اسراییل با منفجر کردن دستگاه‌های پیام‌رسانی و مخابره، قوانین بین المللی را رعایت کرده است یا نه گفت: "همان گونه که از آغاز گفته ایم، اسراییل حق دفاع از خود را دارد."

اما این مقام امریکایی گفت این که اسراییل چگونه از خود دفاع می‌کند، اهمیت دارد و واشنگتن از صحبت با اسراییلی‌ها در این خصوص در هر زمان مناسب، پا عقب نمی‌کشد.

کربی اضافه کرد که در رویداد‌های دیروز یا امروز، واشنگتن هیچ گونه دخالتی نداشته است.

حزب الله لبنان، اسراییل را به این حملات مقصر خوانده است. با وجود آنکه کارشناسان امنیتی در شرق میانه و ایالات متحده به رسانه‌های امریکایی گفته اند که ادارهٔ استخبارات اسراییل در عقب این حملات قرار دارد، تل ابیب تا اکنون در این خصوص هیچ تبصره نکرده است.

حزب‌الله امروز گفت که در انتقامجویی از این انفجارات، برمواضع توپخانه‌ای اسراییلی راکت پرتاب کرد.

یک منبع امنیتی گفته است که حزب‌الله پنج ماه پیش دستگاه‌های مخابره و پیام‌رسان را خریداری کرده بود.

یک منبع ارشد امنیتی لبنانی و یک منبع دیگر به خبرگزاری رویترز گفته اند که ادارهٔ استخبارات اسراییل، در داخل وسایل پیام‌رسان ماه‌ها قبل مواد منفجره را جاسازی کرده بود.

این در حالی است که تلاش‌ها برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه جریان دارد.

انتونی بلینکن، وزیرخارجهٔ ایالات متحده، امروز در مصر گفت که واشنگتن تاثیرات این انفجارات را بر تلاش‌های رسیدن به یک توافق میان اسراییل و حماس، ارزیابی می‌کند.

درحالی که نگرانی‌ها از آغاز یک جنگ تمام عیار در شرق‌ میانه‌ افزایش یافته است، منابع در حکومت اسراییل بدون ذکر نام‌شان گفته اند که تل ابیب در یک اقدام پیش‌گیرانه، نیروهای بیشتر را به مرز لبنان می‌فرستد.

در مطلب از گزارش‌های فرانس‌پرس و رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG