لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش طالبان و کشورهای جهان به حملۀ زمینی اسراییل بر لبنان


تجمع تانک‌های نظامیان اسراییلی در نزدیکی مرز لبنان، تاریخ ۲۹ سپتمبر ۲۰۲۴
تجمع تانک‌های نظامیان اسراییلی در نزدیکی مرز لبنان، تاریخ ۲۹ سپتمبر ۲۰۲۴

نظامیان اسراییلی روز سه شنبه اول اکتوبر (دهم میزان) از آغاز عملیات زمینی بر خاک لبنان خبر دادند که این اقدام با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان در افغانستان با نشر بیانیه‌ای، حملۀ اسراییل را بر خاک لبنان" عمل ضد بشری خلاف تمام اصول پذیرفته شدۀ جهانی و موازین اخلاقی" خوانده و آن را محکوم کرده است.

طالبان در این بیانیه "عدم اقدام جدی جهانی را در برابر گسترش حملات" اسراییل غیرقابل توجیه خوانده و از کشورهای منطقه و جهان خواسته است تا جلو این حملات را گرفته و برای "حل اساسی مشکل تصمیم قاطع" اتخاذ کنند.

یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل روز سه شنبه گفت که در مورد عملیات زمینی بر لبنان به لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده معلومات داده و گفته است که نظامیان اسراییلی مراکز و مواضع گروه حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار می‌دهند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: "روسیه حمله به لبنان را به شدت محکوم می‌کند و از مقامات اسراییلی می‌خواهد که فوراً پرخاشگری را متوقف کنند، نیروهای خود را از خاک لبنان خارج کنند و در جستجوی واقعی راه‌های صلح‌آمیز برای حل مناقشه شرق میانه باشند."

در ادامۀ این بیانیه آمده است: "ما با رهبری و مردم دوست لبنان که مورد تهاجم مسلحانه قرار گرفته است، همبستگی خود را اعلام می‌کنیم."

اردوی اسراییل گفته است که پس از آغاز عملیات زمینی که با حمایت توپچی و قوای هوایی بر حدود ۲۰ مرکز حزب‌الله صورت گرفته است، نظامیان اسراییلی "درگیر نبرد سخت" شده اند.

اسراییل از باشندگان ساحات مرزی لبنان خواسته است که برای حفظ جان شان، محل را ترک کرده و "از اعضا، تاسیسات و تجهیزات جنگی" حزب‌الله فاصله بگیرند.

وزارت خارجۀ چین نیز ضمن ابراز مخالفت با عملیات زمینی اسراییل در لبنان، در اعلامیه‌ای گفته است که از گسترش دامنۀ جنگ "بسیار نگران" است. در بیانیه آمده است: "چین مخالف نقض حاکمیت ملی، امنیت و تمامیت ارضی لبنان است."

با تشدید حملات اسراییل بر لبنان، شماری از کشورهای جهان به شهروندان شان سفارش کرده اند که هر چه زودتر و با هر پرواز قابل دسترس لبنان را ترک کنند.

وزارت خارجهٔ آلمان روز دوشنبه۳۰ سپتمبر (نهم میزان) گفت که کارمندان غیر ضروری سفارت آلمان در بیروت، پایتخت لبنان، و اعضای خانواده‌های آنان به برلین منتقل شدند.

وزارت خارجهٔ آلمان گفته است که یک طیاره نظامی نوع ای۳۲۱ ناوقت دوشنبه نزدیک به ۱۱۰ مسافر را که شامل دپلومات‌ها، سایر کارمندان سفارت و شماری از شهروندان آسیب‌پذیر آلمانی می‌شوند، از بیروت به برلین منتقل کرد.

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل که عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد حماس را در نوار غزه در پی‌ داشت، گروه حز‌ب‌الله به رهبری حسن نصرالله، تقریباً همه روزه با اسراییل تبادل آتش می‌کرد. حزب‌الله گفته است که به خاطر حمایت از حماس با اسراییل درگیر جنگ شده است.

پس از آنکه اسراییل تمرکز خود را از نوار غزه به لبنان معطوف کرد، تبادل آتش میان حزب‌الله و اسراییل تشدید یافت. حملات هوایی اسراییل از دوشنبه گذشته به اینسو سبب کشته شدن صد‌ها نفر در لبنان شده است.

حزب‌الله روز دوشنبه تعهد کرد که به جنگ خود بر ضد اسراییل ادامه می دهد و تاکید کرد که آمادهٔ مقابله با هرگونه عملیات زمینی به داخل لبنان است. این اظهارات حزب‌الله چند روز پس از آن بیان شد که حسن نصرالله، رهبر پیشین این گروه، به تاریخ ۲۷ سپتمبر در حمله‌ای هوایی اسراییل در بیروت، پایتخت لبنان، کشته شد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های فرانس‌پرس، اسوشیتدپرس و رویترز کار گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG