بریتانیا: بی‌‌ثباتی در افغانستان منجر به تشدید بحران بشری و احیای مجدد داعش خواهد شد

هوگو شارتر، شارژدافیر سفارت بریتانیا برای افغانستان که اکنون دورهٔ کاری‌اش به پایان رسیده، از پیامد بی‌ثباتی و درگیری داخلی در افغانستان هشدار داده است.

آقای شارتر ناوقت روز شنبه ۱۱ فبروری (۲۲ دلو) در صفحهٔ تویتراش نگاشته است که برای بریتانیا روشن است که پس از چهار دهه درگیری، خشونت بیشتر در افغانستان به نفع هیچ‌ کسی نیست.

او نوشته است: "بی‌ثباتی و درگیری‌های داخلی منجر به یک بحران انسانی عمیق‌تر و احیای مجدد داعش خواهد شد. راه پیش‌رو راه گفتگو است. در طول سال گذشته با طالبان و جامعه افغانستان تعامل داشتم. برخی با این شاید موافق نباشند، اما بدون گفتگو نمی‌توانید پس از سال‌ها درگیری پیشرفت کنید. انزوای بیشتر کمکی به مردم افغانستان نخواهد کرد."

آقای شارتر اضافه کرده که کشورش واضح ساخته که محدودیت‌های زنان و دختران، آزادی اساسی افغان‌ها را تضعیف می‌‌کند و برای رشد و ثبات پایدار افغانستان مضر است.

به گفتۀ او این دیدگاه "غربی" نیست، بلکه انعکاس‌دهندۀ معیارهای بین‌المللی و دیدگاه مشترک "کشورهایی دارای اکثریت مسلمان" است.

این در حالی است که افغانستان در جهان تنها کشوری است که آموزش ثانوی، تحصیلات عالی، کار، تفریح، ورزش و حتا حمام رفتن برای زنان در آن ممنوع شده است.

جامعه بین‌المللی، به ویژه کشورهای غربی، بارها تاکید کرده اند که طالبان برای کسب مشروعیت بین‌المللی و تضمین حقوق همه افغان‌ها اعم از زنان و دختران و اقلیت‌های قومی ابتدا باید به آرا و نظرات مردم خود احترام بگذارند، چون تنها راه برای بقای حکومت طالبان در افغانستان همین است.

او تاکید کرده است: "با نگاه به آینده، باید از گذشته درس بگیریم و راه گفتگو را باز نگه داریم و در عین حال بر اصول خود مصمم بمانیم. به این معنا که ثبات برای افغانستان به مشارکت همه گروه‌ها در جامعه بستگی دارد."

هوگو شارتر گفته است که کشورش بر اصول خود ثابت قدم بوده و از قواعد اساسی که دولت‌ها به‌ عنوان اعضای مشروع جامعه بین‌المللی باید از آن پیروی کنند، پابند بوده است.

اما او افزوده است: "ما در جایی که نقض اصول اساسی و مشترک بین‌المللی رخ می‌دهد، محکم خواهیم ایستاد."

او با بیان اینکه بریتانیا و افغانستان تاریخ مشترک طولانی دارند، گفته است که کشورش برای کار جهت آینده‌ای مرفه و باثبات افغانستان متعهد است.

به گفتۀ وی، اولویت بریتانیا کمک به نجات جان ۲۸ میلیون افغان نیازمند بوده است، طوری که از ماه اپریل ۲۰۲۱ بیش از ۶۰۰ میلیون دالر کمک بشردوستانه به افغانستان فرستاده و چنین تلاش‌ها هنوز هم ادامه دارد.

به باور این دپلومات بریتانیایی، آیندۀ بهتر ممکن دور به نظر برسد، اما باید مسیر را ادامه داد. او تاکید کرده که افغانستان باثبات و موفق به نفع همگان است.