بحث در مورد سوختاندن قرآن در شورای حقوق بشر ملل متحد

سازمان ملل متحد گفته است که ابراز بیان نفرت‌انگیز در همه جا رو به افزایش بوده و در همین حال شورای حقوق بشر این سازمان روز سه شنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) مناظرهٔ فوری را در مورد رویدادهای اخیر سوختاندن نسخه‌های قرآن برگزار کرد.

سلوان مومیکا، یک مرد ۳۷ ساله عراقی مقیم سویدن، به تاریخ ۲۸ جون که مصادف با روز اول عید قربان بود، یک نسخۀ قرآن را در برابر بزرگترین مسجد جامع شهر استکهلم، پایتخت سویدن آتش زد که منجر به خشم کشورهای اسلامی شد.

شماری از کشورها و سازمان‌های اسلامی، به شمول سازمان همکاری اسلامی که خواستار بحث در مورد اهانت به قرآن و مقدسات اسلامی شده بودند، امیدوار اند که امروز یا تا پایان این هفته قطع‌نامه‌ای از سوی ملل متحد در این مورد صادر شود.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید واکنش‌ کشورهای اسلامی به سوختاندن نسخهٔ قرآن در سویدن

وولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که رویدادهای اخیر سوختاندن نسخه‌های قرآن، ظاهراً‌ به هدف "ابراز تحقیر و شعله ورکردن خشم انجام شده است تا بین مردم شگاف ایجاد کرده و سبب تحریک، مبدل کردن اختلاف دیدگاه‌ها به نفرت و شاید خشونت شود."

کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که صرف نظر از باورهای فردی، مردم باید نسبت به دیگران رفتار محترمانه داشته باشند. او گفت: "بیانات و رفتار تحریک‌آمیز علیه مسلمانان،‌ اسلام‌هراسی، ضدیت با یهودیت و سخنان و اعمالی که مسیحیان را هدف می‌دهد یا هم گروه‌های اقلیت چون احمدی‌ها،‌ بهاییان یا ایزدی‌ها را هدف قرار می‌دهد، مظاهر بی احترامی مطلق اند."

ترک افزود که با سخنان نفرت‌انگیز باید از طریق گفتمان، آموزش، بلندبردن آگاهی مردم و تعامل بین ادیان و باورها مقابله شود. او گفت: "با نیروی خروشان رسانه‌های اجتماعی و در شرایطی که اختلافات و دو قطبی شدن در سطوح ملی و بین‌المللی رو به افزایش است، همه انواع بیانات نفرت‌انگیز در هرکجا رو به افزایش است."

وولکر ترک گفت: "این [اعمال نفرت‌انگیز] برای افراد زیانبار است و انسجامی را که برای عملکرد درست همه جوامع ضروری است، آسیب می‌رساند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مستقر در شهر ژنیو سویس، سالانه به گونهٔ منظم سه جلسه را برگزار می‌کند. اکنون دومین جلسهٔ این شورا در سال روان در جریان است که تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.