آستن به خاطر اعلام همبستگی با اسراییل وارد آن کشور شد

از راست به چپ، بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) به اسراییل رسید تا همبستگی خود را با این کشور نشان دهد.

سفر ارشد‌ترین مقام نظامی ایالات متحده به اسراییل شش روز پس از آن صورت گرفت که گروه حماس در یک حملهٔ غیرمنتظره بر اسراییل حمله کرد که در نتیجهٔ‌ آن بیش از ۱۳۰۰ نفر به شمول غیرنظامیان کشته شدند. علاوه بر آن، تندروان حماس کم و بیش ۱۵۰ نفر دیگر را که اکثر شان غیرنظامیان می‌باشند، گروگان گرفته اند.

اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از شش روز به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. این حملات نه تنها موجب کشته شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر شده، بلکه بیش از ۴۰۰ هزار نفر از خانه‌های شان آواره شده اند.

آستن در جریان این سفرش با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، ملاقات کرد، اما تا حالا در مورد این ملاقات جزییاتی با رسانه‌‌ها شریک ساخته نشده است. آستن قرار است با یواو گالانت، وزیر دفاع اسراییل، نیز ملاقات کند. پیش از این، انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ امریکا پس از حمله حماس، به اسراییل سفر کرده بود.

وزارت دفاع ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سفر آستن به اسراییل نماینگر "حمایت تزلزل ناپذیر ایالات متحده از مردم و حکومت اسراییل است تا آن کشور هر چه را که برای دفاع از خود نیاز دارد، به دست بیاورد."


وزیر دفاع ایالات متحده قرار است شخصاََ از تحویلدهی برخی از کمک‌های امنیتی امریکا برای اسراییل دیدن کند، کمک‌هایی که پس از حملهٔ حماس بر آن کشور فراهم می‌شود.

یک روز پس از حملهٔ شنبه گذشته، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه هشتم اکتوبر (۱۶ میزان) دستور داد تا کشتی‌ها و طیاره‌های جنگی امریکا در نزدیکی اسراییل در بحیرهٔ مدیترانه مستقر شود.

وزارت دفاع امریکا گفته است که کشتی‌ طیاره‌بردار یو‌اس‌اس جرالد آر فورد (‌USS Gerald R. Ford ) و کشتی‌های جنگی همراه آن در شرق بحیرهٔ مدیترانه مستقر شده اند.

مقامات ارشد ایالات متحده به گزارشگران گفته اند که موجی از کمک‌های نظامی امریکا به اسراییل انتقال داده شده است و روند انتقال سلاح‌ها روز جمعه نیز ادامه دارد.

این مقامات همچنین گفته اند که ایالات متحده با مقامات اسراییل در مورد آزادی گروگان‌های در تعامل است که شنبهٔ گذشته توسط تندروان حماس اختطاف شدند.

آستن روز پنجشنبه در بروکسل، پایتخت بلجیم، گفت که ایالات متحده هیچ هشدار قبلی در اختیار نداشت که حماس بر اسراییل حمله می‌کند.

وزیر دفاع امریکا همچنین گفت که کشورش هیچ گونه شرایطی را برای چگونگی استعمال سلاح‌هایی که به اسراییل فراهم می‌کند، وضع نکرده است.

سفر آستن به اسراییل در حالی صورت گرفته است که این کشور احتمالاََ برای تهاجم بزرگی آمادگی می‌گیرد تا نوار غزه را که در کنترول گروه حماس قرار دارد، تصرف کند. اسراییل گفته است که حملهٔ شنبهٔ گذشته حماس بر آن کشور، ۱۱ سپتمبر اسراییل پنداشته می‌شود.