مقامات ایران و طالبان بر گسترش روابط دوجانبه تاکید کردند

وزارت خارجۀ ایران گفته است که علی باقری، سرپرست این وزارت در یک تماس تیلفونی با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان دربارۀ گسترش همکاری‌های دوجانبه میان افغانستان و ایران گفتگو کرده است.

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۱۷ جون (۲۸ جوزا) در خبرنامه‌ای گفت: "سرپرست دستگاه دپلوماسی با تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران در کمک به افغانستان برای گذر از چالش‌ها و پیشرفت هر چه بیشتر این کشور، بر آمادگی ایران برای همکاری با افغانستان در زمینه‌های مختلف و تداوم کمک به مردم افغانستان تاکید کرد."

خبرنامه به نقل از امیرخان متقی گفته است که با اشاره بر "روابط خوب ایران و افغانستان" ابراز امیدواری کرده است که همکاری‌های دوجانبه بین تهران و کابل در زمینه‌های مختلف بیشتر گسترش یابد.

پس از برگزاری نشست گروه تماس به میزبانی ایران با اشتراک نمایندگان چین و روسیه که طالبان از اشتراک در آن امتناع ورزیدند، این نخستین تماس مقام‌های ارشد ایران با حکومت طالبان است.

جنگ در غزه از دیگر موضوعات مورد بحث سرپرستان وزارت‌های خارجۀ ایران و حکومت طالبان بوده است.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر اختلاف کابل و تهران بر سر اخراج سرقنسول افغانستان از قنسولگری افغانستان در مشهد توسط طالبان نشر شده است.

وزارت امور خارجه ایران برکناری این دپلومات افغان از سوی حکومت طالبان را برخلاف موازین پذیرفته شده دپلوماتیک خواند، اما حکومت طالبان اخراج وی از قنسولگری مشهد را حق خود دانست.

همچنان سرپرست وزارت خارجۀ ایران در آغاز نشست گروه تماس منطقه‌ای در تهران خواهان ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان شد.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات وی و نیز خواست مشابه مقامات پاکستان و چین گفت که نظام کنونی همه‌شمول بوده و موضوع فراگیری یا عدم فراگیری نظام، به افغانستان و افغان‌ها مربوط است.