لینک های دسترسی

Breaking News

نشست گروه تماس در تهران؛ طالبان با آنکه دعوت شده، اشتراک نکرده اند


نشست گروه تماس منطقه‌ای حدود سه هفته قبل از برگزاری سومین نشست ملل متحد درباره افغانستان برگزار شده است
نشست گروه تماس منطقه‌ای حدود سه هفته قبل از برگزاری سومین نشست ملل متحد درباره افغانستان برگزار شده است

وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که از نمایندگان شان در نشست امروز گروه تماس منطقه‌ای افغانستان با حضور روسیه و چین در تهران دعوت شده، اما هیاتی از طالبان در آن اشتراک نکرده است.

ذاکر جلالی، رییس سومین اداره سیاسی در وزارت خارجه حکومت طالبان، روز شنبه هشتم جون (۱۹ جوزا)، در ایکس نگاشته است که ایران از این نشست "گروه تماس منطقه‌ای" نام برده، در حالی که نمایندۀ روسیه آن را "گروه تماس فارمت مسکو" خوانده است.

جلالی در ادامه نگاشته است: "جانب چین که در شورای امنیت سازمان ملل با گروه بین‌المللی تماس برای افغانستان مخالفت کرده بود، نشست تهران را فرصتی برای رایزنی تلقی می‌نماید. پاکستان آن را رایزنی منطقه‌ای خوانده است. حکومت افغانستان [حکومت طالبان] با وجود آنکه دعوت شده بود، اما شرکت نکرد".

این مقام وزارت خارجۀ حکومت طالبان تاکید کرده است که توقع دارند تا نشست‌هایی که در رابطه به افغانستان برگزار می‌شوند، در عوض شکل‌دهی ساختارهای جدید "از طریق میکانیزم‌های معمول و جاافتاده" پیش بروند.

همچنان او نگاشته است که حکومت طالبان در مورد سومین نشست دوحه با جهت‌های مربوط مصروف گفتگو است.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان، با حضور نمایندگان ویژه ایران، چین، روسیه و پاکستان در امور افغانستان امروز آغاز شد.

میزبان این نشست را که در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران برگزار شده، تهران به دوش دارد.

سید رسول موسوی، رییس عمومی امور آسیای جنوبی وزارت امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) با نشر پیامی در ایکس، این نشست را در پرتو همکاری و همگرایی منطقه‌ای، پیام‌آور صلح، ثبات، توسعه برای افغانستان و منطقه خواند.

او نگاشته است که در این نشست نمایندگان ویژه ایران، پاکستان، چین و روسیه برای افغانستان رایزنی خواهند کرد، اما جزییات بیشتر در این خصوص نداده است.

ضمیر کابلوف، نمایندۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان قبلاً گفته است که تمرکز نشست گروه تماس در تهران به رایزنی در مورد آمادگی‌ها برای نشست سوم دوحه خواهد بود.

اولین نشست گروه تماس منطقه‌ای دربارۀ افغانستان در ۲۹ جنوری سال روان میلادی در کابل برگزار شد که در آن نمایندگان ویژه و سفیران ایران، روسیه، پاکستان، چین، هند و برخی کشورهای آسیای میانه اشتراک داشتند.

حکومت طالبان در سه سال گذشته به طور مداوم بر حضور نمایندگان خود در نشست‌های بین‌المللی مربوط به افغانستان تاکید کرده است، اما اینکه چرا در نشست دوم گروه تماس حضور نیافتند، ذاکر جلالی چیزی نگفته است.

نشست گروه تماس منطقه‌ای حدود سه هفته قبل از برگزاری سومین نشست ملل متحد درباره افغانستان برگزار می‌شود. ملل متحد گفته است که نشست نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

ملل متحد هدف این نشست را افزایش تعامل بین‌المللی با افغانستان به "شیوۀ منسجم و هماهنگ" بیان کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG